اوپکی‌ها افزایش تولید اوپک‌پلاس را تکذیب می‌کنند

وزیر انرژی امارات و مدیرعامل شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) در کنار وزیران نفت و انرژی عربستان و کویت هرگونه مذاکره درباره افزایش تولید ائتلاف اوپک‌پلاس در نشست پیش‌ رو را متفق‌القول تکذیب کردند.

به گزارش رویترز، علا الیصری، مدیرعامل سومو گفت: هیچ بحثی درباره تصمیم اوپک‌پلاس (سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش) درباره افزایش تولید در نشست بعدی این ائتلاف وجود نداشته است.

در همین حال، سهیل محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات روز دوشنبه (۳۰ آبان‌ماه) در پیامی توئیتری نوشت: امارات هرگونه مذاکره با دیگر اعضای اوپک‌پلاس برای تغییر آخرین توافق کاهش تولید را رد می‌کند.

وی افزود: توافق اوپک‌پلاس (کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای از ماه نوامبر) تا پایان سال ۲۰۲۳ معتبر است.

وزیر انرژی امارات گفت: ما به هدف اوپک‌پلاس برای متعادل کردن بازار نفت متعهدیم و از هر تصمیمی برای دستیابی به این هدف حمایت خواهیم کرد.

در همین حال، بدر المولا، وزیر نفت کویت روز سه‌شنبه (یکم آذرماه) گزارش‌ها مبنی بر گفت‌وگو برای افزایش تولید نفت در نشست بعدی ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) را تکذیب کرد.

وی تصریح کرد: کویت خواهان حفظ ثبات و تعادل در بازارهای نفت است.

خبرگزاری دولتی عربستان هم در این باره گزارش داد: ریاض روز دوشنبه ضمن رد گزارش روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد که اعضای ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) به کاهش تولید نفت پایبند هستند و می‌توانند اقدام‌های بیشتری را برای متوازن کردن بازار در بحبوحه کاهش قیمت‌ها انجام دهند.

روزنامه وال استریت ژورنال اوایل روز دوشنبه به‌ نقل از منابع اوپکی گزارش داده بود که اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس در نشست وزارتی چهارم دسامبر (۱۳ آذرماه) درباره افزایش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت گفت‌وگو خواهند کرد.

خبرگزاری دولتی عربستان اعلام کرده بود که عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی این کشور، با اشاره به نشست بعدی این ائتلاف در ماه دسامبر گفت: واضح است که اوپک‌پلاس پیش از نشست درباره هیچ تصمیمی گفت‌وگو نمی‌کند.

وزیر انرژی عربستان همچنین گفته که اوپک‌پلاس آماده است در صورت نیاز تولید خود را بیشتر از این کاهش دهد.

وی تأکید کرده بود که کاهش کنونی روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای اوپک‌پلاس تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه دارد و در صورت نیاز به اقدام بیشتر از طریق کاهش تولید برای متعادل کردن عرضه و تقاضا، همیشه آماده تصمیم‌گیری هستیم.

پس از گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، قیمت‌های نفت با بیش از ۵ درصد کاهش به زیر ۸۳ دلار به ازای هر بشکه رسیده بود که پس از اظهارات وزیر انرژی عربستان افزایش یافت.

ماه گذشته، اوپک‌پلاس به‌طور غیرمنتظره‌ای تصمیم گرفت تولید نفت را به‌شدت کاهش دهد. افزایش تولید هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها و نگرانی فزاینده درباره چشم‌انداز اقتصادی برای این ائتلاف تصمیم غیرمعمولی است.

۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در سی‌وسومین نشست خود با کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تولید از ماه نوامبر (آبان‌ماه – آذرماه) تا دسامبر سال ۲۰۲۳ به اجماع رسیدند.

اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرد.

نشست ۱۸۵ عادی اوپک وزیران نفت و انرژی اوپک روز سوم دسامبر (۱۲ آذرماه) و سی‌وچهارمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس چهارم دسامبر (۱۳ آذرماه) در وین برگزار می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن