اوپک پلاس: سقوط قیمت نفت ربطی به عدم توازن عرضه و تقاضا ندارد

چهار نماینده اوپک به رویترز گفتند اوپک پلاس، سقوط قیمت نفت به پایین ترین رکورد یک سال گذشته را تحت تاثیر نگرانی های مالی می داند که ارتباطی به عدم توازن میان عرضه و تقاضا ندارد و انتظار دارد بازار تثبیت شود.

به گزارش بلومبرگ، بازارهای جهانی روز چهارشنبه در پی بحران در گروه مالی کردیت سوئیس که باعث وحشت در میان سرمایه گذاران بخش بانکی شد، ملتهب شدند. این بحران به بازارهای کالایی هم سرایت کرد و نفت به پایین ترین رکورد ۱۵ ماهه سقوط کرد. بهای معاملات نفت برنت هفته جاری ۱۰ درصد سقوط کرد و پایین ۷۵ دلار در هر بشکه معامله می شود.

با این حال، نفت برنت روز پنج شنبه که رگولاتورهای مالی سوئیس، به حمایت از کردیت سوئیس برخاستند، بخشی از این زیان را بازیابی کرد.

یکی از نمایندگان اوپک پلاس که مایل نبود نامی از او برده شود، اظهار کرد: کاهش هفته جاری قیمت نفت صرفا مالی بوده و ارتباطی با عرضه و تقاضای نفت ندارد. اوپک پلاس به احتمال زیاد دست نگه داشته و منتظر می‌ماند تا وضعیت به زودی عادی شود.

سه نماینده دیگر از گروه اوپک پلاس که شامل اوپک و متحدانش نظیر روسیه است، اظهارات مشابهی داشتند. این اظهارات به هرگونه گمانه‌زنی مبنی بر این که اوپک پلاس، نگران ضعیف شدن قیمت نفت بوده و ممکن است اقدامات بیشتری را برای حمایت از بازار مد نظر قرار دهد را رد می کند. جلسه بعدی وزیران این گروه تا ژوئن برگزار نمی شود. با این حال، گروه نظارتی وزیران اوپک پلاس، سوم آوریل دیدار می کند.

یکی از این نمایندگان اوپک گفت: جدیدترین گزارش بازار نفت ماهانه اوپک که سه‌شنبه هفته جاری منتشر شد و برآورد این گروه از رشد تقاضای چین برای نفت را بالا برد، به توازن میان عرضه و تقاضا اشاره دارد. یک منبع دیگر گفت: ما به عوامل بنیادین بازار متمرکز هستیم.

اوپک پلاس منتظر شفافیت پیش از اقدام است

شرکت مشاوره انرژی اسپکتس اعلام کرد اوپک پلاس احتمالا منتظر آرام شدن بازارهای مالی پیش از تصمیم گیری درباره این است که آیا باید در واکنش به ریزش قیمت، تولید نفت را کاهش دهد.

تحلیلگران انرژی اسپکتس از جمله آمریتا سن که یکی از موسسان این شرکت است، در یادداشتی برای مشتریانشان نوشتند: هنوز برای اوپک پلاس زود است تا بدون درک مخاطراتی که وجود دارند، دست به اقدام بزند. فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا باید پیش از این که اوپک پلاس هر گونه اقدامی انجام دهد، به وضعیت بازار رسیدگی کنند.

ریزش قیمت نفت در روزهای اخیر، باعث شد تحلیلگران انرژی این پرسش را مطرح کنند که آیا تولیدکنندگان اوپک پلاس، تصمیم خواهند گرفت تولید نفت را کاهش دهند.

طبق گزارش شرکت انرژی اسپکتس، منابع اوپک خاطرنشان کردند تقاضا برای نفت، بی‌نهایت قوی مانده و برخلاف ریزش کالاهاست. اوپک پلاس حتی نمی خواهد ذکری از احتمال کاهش تولید به میان آورده شود، زیرا از این نگران است که بازار، این اظهارات را به عنوان نگرانی نسبت به ضعف تقاضا، سوءتفسیر کند.

کمیته نظارتی وزیران اوپک پلاس قرار است سوم آوریل دیدار کنند. به گفته تحلیلگران انرژی اسپکتس، هیچ تصمیمی برای برگزاری نشست اضطراری گرفته نشده است.

نوامبر گذشته که قیمت‌ها کاهشی شده بود، اوپک پلاس هدف تولید خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش داد که بزرگترین کاهش از نخستین روزهای شیوع پاندمی کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ بود. این کاهش تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا می کند. وزیران الجزایر و کویت هفته جاری، از این تصمیم حمایت کردند.

شرکت آرامکوی سعودی هفته جاری اعلام کرد که فروش در چین و هند که دو بازار اصلی عربستان سعودی هستند، قوی مانده و رو به رشد است. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان پیش‌تر گفته بود اوپک پلاس قصد ندارد امسال تولید را افزایش دهد اما اگر به این یقین برسد که تقاضا ضعیف می‌شود کاهش تولید را منتفی نمی‌کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن