ایلان ماسک در تگزاس «آرمان‌شهر» می‌سازد!

رسانه‌های آمریکایی در این آخر هفته مملو از گزارش‌هایی بود درباره احتمال ساخت یک «آرمان‌شهر» توسط ثروتمندترین مرد دنیا.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، اولین گزارش در این باره توسط وال استریت ژورنال منتشر شد که بر اساس اسنادی که به دست آورده بود، اعلام کرد شرکت‌های مالی و حقوقی زیرنظر ایلان ماسک تا کنون هزاران هکتار زمین را در تگزاس خریداری کرده‌اند تا در آنجا شهری جدید و متفاوت را برای کار و زندگی کارکنان شرکت‌ها و کارخانه‌های این کارآفرین به‌نام آمریکایی دایر کنند.

بنا بر این گزارش، تاکنون دست‌کم ۳۵۰۰ هکتار زمین در نزدیکی آستین، مرکز ایالت تگزاس آمریکا خریداری شده تا درنهایت مکانی ایده آل برای اسکان هزاران نیروی کار فعال در شرکت‌هایی همچون تسلا و اسپیس‌ایکس و بورینگ ساخته شود.

گزارش همچنین ادعا کرد که قرار است کارکنان این شرکت‌ها و کارخانه‌ها که عمدتا در نزدیکی شهر آستین دایر هستند، با پرداخت اجاره بهای پایینی ساکن این «آرمان‌شهر» شوند.

اگرچه ایلان ماسک بامداد شنبه در توییتر در پاسخ کوتاهی به پرسشی در این باره، گزارش وال استریت ژورنال را «کذب» خواند، اما در همان روز نیویورک‌پست نیز گزارش مفصل دیگری منتشر کرد حاکی از اینکه ماسک میلیون‌ها دلار در منطقۀ «باستروپ» در نزدیکی شهر آستین هزینه کرده و در سال‌های اخیر بی‌سر و صدا هزاران هکتار زمین خریده است.

به این ترتیب هنوز مشخص نیست آنچه در این گسترۀ وسیع ساخته خواهد شد، درنهایت شهری مدرن و مطابق با استانداردهایی پیشرو خواهد بود یا صرفا دهکده‌ای برای کارکنان تاسیسات متعدد ماسک که در همان منطقه فعالند.

نیویورک‌پست پس از مصاحبه با بسیاری از ساکنان این محل که اخیرا املاک خود را به ایلان ماسک فروخته‌اند و تا سال ۲۰۲۴ نیز باید آنجا را به‌تدریج ترک کنند، این گمان را قوی دانست که ماسک سعی دارد دست‌کم با ساخت یک منطقه مسکونی کوچک، از قوانین پیچیدۀ شهرهای بزرگ برای اداره امور نیروهای فعال در تاسیسات عظیمش دوری کند.

تا کنون نیز درخواستی برای ثبت «یک شهر جدید» به مقامات تگزاس (که مطابق با قوانین باید دست‌کم ۲۰۱ ساکن داشته باشد) تحویل داده نشده است.

نیویورک‌پست همچنین تصاویری هوایی از آغاز ساخت و سازها در همین املاک منتشر کرده که از جمله یک مجموعۀ ورزشی روباز در حال ساخت دیده می‌شود.

ایلان ماسک پیش از این در سال ۲۰۲۰ میلادی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی خود را از کالیفرنیا به تگزاس منتقل کرد تا از بسیاری از قوانین دست و پاگیر آن ایالت از جمله قوانین مالیاتی رهایی یابد.

این احتمال وجود دارد که اداره امور ساکنان در این منطقه آنهم به سبک ایلان ماسک، جنجال جدیدی را برای او (که به درگیری با قانونگذاران ایالتی و فدرال معروف است) بوجود آورد.

پیش از این پیتر تیل، میلیاردر آمریکایی و اولین سرمایه‌گذار بزرگ فیسبوک نیز از برنامه‌اش برای ساخت شهری به نام «پراکسیس» سخن گفته بود؛ شهری که قرار است خارج از خاک آمریکا ساخته شود و رها از کنترل‌های دولتی باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن