برنامه‌ریزی برای افزایش 7000 مگاوات ظرفیت تولید برق تا تابستان سال آینده

سخنگوی صنعت برق با اشاره به برنامه ریزی برای افزایش بیش از 7000 مگاوات به ظرفیت تولید برق نیرو‌گاه‌های جدید و ارتقای نیروگاه‌های موجود تا تابستان سال ۱۴۰۲، از پیشبرد اقدامات در راستای احداث نیروگاه‌های اختصاصی خبر داد و گفت: 1478 مگاوات نیروگاه حرارتی صنایع تا اوج مصرف برق در سال جدید وارد مدار می‌شود.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده است تا بیش از ۷۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق نیرو‌گاه‌های موجود تا تابستان سال ۱۴۰۲ اضافه شود، گفت: وزارت نیرو در سال دوم دولت مردمی سیزدهم برنامه‌ای مشتمل بر 140 اقدام را تنظیم کرده است که شامل سه بخش تولید و تامین برق، مدیریت مصرف و تقاضا و برنامه‌های ضروری برای رفع محدودیت‌های شبکه انتقال و فوق توزیع کشور در تابستان 1402 می‌شود.

سخنگوی صنعت برق افزود: این 140 برنامه در حوزه تولید منجر به افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های جدید به میزان 6000 مگاوات و همچنین افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود و رفع نیروگاه‌های آسیب دیده در مجموع به میزان 1700 مگاوات است و بر این اساس 7700 مگاوات به ظرفیت تولید برق نیرو‌گاه‌های موجود افزوده خواهد شد تا بتوانیم تابستان را از لحاظ ظرفیت تولید به شکل مطمئن‌تری پشت سر بگذاریم.

آغاز عملیات اجرایی ۶۳ پروژه مهم در حوزه شبکه‌های انتقال برق

وی همچنین با اشاره به پیش‌بینی برنامه‌های کاربردی در بخش شبکه‌های انتقال ادامه داد: در بخش شبکه‌های انتقال با توجه به محدودیت‌هایی که سال 1401 در تامین برق وجود داشت، 47 برنامه شامل 63 پروژه پیش‌بینی شد که شامل خطوط انتقال و همچنین احداث پست‌های انتقال و فوق توزیع بوده که خوشبختانه در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران درباره اقدامات صورت گرفته در راستای احداث نیروگاه‌های اختصاصی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در توسعه برق صنایع 1478 مگاوات نیروگاه حرارتی صنایع تا اوج بار مصرف برق 1402 در مدار تولید قرار خواهند گرفت. این حجم تولید شامل پنج ساختگاه است.

وی در این‌باره تصریح کرد: نیروگاه سمنان واحد چهارم خود را بزودی در مدار تولید قرار خواهد داد، در فولاد مبارکه دو واحد نیروگاهی کلاس F در مجموع به ظرفیت 614 مگاوت و همچنین واحدهای اول نیروگاه‌های گل‌گهر، لامرد و المهدی برای شرکت‌های فولاد گل گهر، آلومینیوم سالکو و آلومینیوم المهدی احداث می‌شوند.

به گفته رجبی مشهدی، با ظرفیت‌هایی که واحدهای نیروگاهی صنایع مذکور اختصاص می‌دهند، در تابستان 1402 اجرای برنامه‌های «مدیریت مصرف» بخش صنعت نسبت به سال قبل کاهش پیدا خواهد کرد.

سخنگوی صنعت برق در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی انجام شده، انرژی بیشتری را تحویل بخش‌های متقاضی کشور به ویژه صنعت دهیم و در بخش خانگی، تجاری و خدمات محدودیت و یا خاموشی نداشته باشیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن