تاثیر تصمیم جدید فدرال‌رزرو بر تجارت تهران-بغداد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: بخش خصوصی عراق علاقمند به خرید کالا از ایران است بنابراین باید این مشکل را حل کند. می‌توان وجه کالاها را هم به صورت دینار، درهم، یوان، لیر ترکیه و یا یورو پرداخت کرد و اگر عراق نتواند پول را پرداخت کند قطعا امکان خرید و واردات کالا از ایران نخواهند داشت.

به گزارش «انرژی امروز» سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اقدام اخیر فدرال‌رزرو جهت کنترل معاملات بین‌المللی دلار توسط بانک‌های تجاری عراق و تاثیر آن بر مبادلات تجاری ایران با این کشور اظهار داشت: فعلا اظهارنظر در این خصوص زود است. باید ببینیم که آیا فدرال‌رزرو بنا دارد به همین سیاست خود ادامه دهد یا خیر. روزانه حدود 250 میلیون دلار به بانک‌های عراقی سوئیفت می‌شد که اکنون به 30 تا 40 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است و باعث شده نرخ دینار در برابر دلار به شدت تضعیف و از 1450 به بیش از 1600 برسد.

وی افزود: اقدام فدرال‌رزرو قطعا می‌تواند باعث نارضایتی مردم عراق شده و هم به دولت این کشور فشار وارد کند و هم اینکه علیه ایران جوسازی صورت بگیرد که چون دلار وارد ایران می‌شد امریکا این کار را انجام داده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه تاکنون هیچ نظارتی بر مبادلات ارزی در بانک‌های عراق وجود نداشته است، گفت: عراق قبلا روزانه 250 میلیون دلار درآمد نفتی داشته و با این رقم‌های جدید نفت به روزانه بالای 350 میلیون دلار رسیده است، بانک مرکزی عراق هیچ حسابی ندارد و هیچ کار بانکی انجام نمی‌دهد و فقط به همه بانک‌های عراقی سهمیه داده است که وظیفه داشتند روز قبل دینار را از بازار جمع آوری کنند و به بانک مرکزی تحویل بدهد. بانک مرکزی هم بر آن مبنا دستور می‌داد که معادل آن دلار به حساب بانک‌ها پرداخت شود و بعد بانک‌های عراق به کسانی که دینار دریافت کرده بودند دلار را در عراق و یا سایر کشورها تحویل می‌داد، بنابراین اصولا  نظارتی بر اینکه در قبال دلاری که پرداخت شده آیا کالایی به عراق وارد شده است یا خیر، صورت نمی‌گرفت.

وی تاکید کرد: این سیاست در این راستا صورت گرفته که بر دلارهای ارسالی به عراق نظارت و کنترل صورت بگیرد چون بخشی از پول صرف فساد و خروج از عراق می‌شود، بخشی باعث خروج سرمایه و صرف واردات می‌شود و بخشی هم ممکن است در جاهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین بانک مرکزی عراق و فدرال‌رزرو امریکا در نظر دارند این موضوع را بیشتر رصد کنند.

حسینی تصریح کرد: اکنون مهمترین بانک تجاری عراق که مبادلات بین‌المللی و صادلات انجام می‌دهد بانک تجارت و یا TBI است که مدیریت مالی آن به عهد یک امریکایی است که همه چیز را رصد می‌کردند. به نوعی در نظر دارند بقیه بانک‌های عراقی را از میدان به در کنند و تقریبا همه چیز را در اختیار بانکی قرار دهند که تحت کنترل خودشان است، امریکا مستقیما مدیران بانک را نصب می‌کند و باتوجه به اینکه شایعاتی مطرح بود که رئیس بانک مرکزی و بانک TBI عراق تغییر خواهند کرد؛ به نظر می‌رسد که در این راستا است که به دولت عراق فشار وارد کنند که نتواند تغییرات را انجام دهد.

وی با بیان اینکه اقدام فدرال‌رزرو تاثیری بر روابط تجاری ایران و عراق نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی عراق که علاقمند به خرید کالا از ایران است بنابراین باید این مشکل را حل کند، می‌توان وجه کالاها را هم به صورت دینار، درهم، یوان، لیر ترکیه و یا یورو پرداخت کرد و اگر عراق نتواند پول را پرداخت کند قطعا امکان خرید و واردات کالا از ایران نخواهند داشت. در هر حال ما نباید خودمان را درگیر این موضوع کنیم، اگرچه در کوتاه‌مدت خدشه‌هایی در صادرات کالای ما به عراق ایجاد می‌شود، سوی دیگر ماجرا این است که باتوجه به اینکه نرخ لیر تضعیف شده می‌تواند اثر منفی بر صادرات کالا به عراق نه تنها از ایران بلکه از همه بازارها داشته باشد و میزان آن را کاهش دهد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه وضعیت دریافت وجه صادرات برق و گاز به عراق گفت: خرید گاز توسط دولت عراق انجام می‌شود، مکانیسیمی تعریف شده که عراق باید در قبال گاز کالای مورد نیاز ما را تحویل دهد، بنابراین موضوع خود عراق است که باید ببنیند آیا اجازه دارند به دلار خرید کنند و یا اینکه TBI وظیفه دارد تبدیل به یورو و یا درهم کند و در اختیار تجار عراقی قرار دهد که کالای مورد نیاز را خرید کنند؟ عراق به شدت علاقمند است و به واردات برق و گاز از ایران نیاز دارد و حتی پیگیر است که بتواند میزان واردات را افزایش دهد، بنابراین قاعدتا اگر بخواهد سختگیری شود می‌تواند با واکنش ایران مواجه شود و دولت عراق را با مشکل مواجه کند.

وی تاکید کرد: در این ماجرا ایران می‌تواند به تجار توصیه کند انعطاف داشته باشند و از طرف عراقی ریال و یا حتی دینار دریافت کنند، اکنون دینار در بازارهای جهانی قابل معامله است، معامله باسایر ارزها هم می‌تواند کمکی باشد که ایران برای عبور عراق از این بحران انجام دهد.

حسینی رقم مطالبات برقی و گازی ایران از عراق را از رقم 5 میلیارد دلاری که قبلا اعلام شده بود بیشتر عنوان کرد.

وی بیان داشت: فعلا همه نظام پرداخت عراق دچار مشکل است و فقط ایران درگیر نیست، اکنون باتوجه به اینکه حواله سوئیفت ارز از امریکا به بانک‌ها کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر ارزش دینار کاهش پیدا کرده است قطعا به دنبال تامین اسکناس هستند، بنابراین تقاضا برای تامین اسکناس به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و می‌تواند مبادلات تجاری عراق را دچار مشکل کند، در هر حال امریکا در صدد است کنترل ارز عراق را بدست بگیرد، در این بین قائدتا دولت عراق نباید اجازه دهد امریکا در این حد در کار تجاری مردم این کشور دخالت کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن