تمدید فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای در  بریتانیا

تا رسیدن  به راه حل جدید، باید با وضع موجود  کنار آمد

هنوز برخی از مردم باور دارند که انرژی هسته‌ای سبز است. برخی دیگر نیز با فکر کردن به ضایعات رادیواکتیو مخالف سبز بودن انرژی هسته‌ای هستند. اما نگرانی مشترک بین هر دو دسته، هزینه‌های بالای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای است.

با این حال هیچ فناوری دیگری وجود ندارد که بتواند مثل نیروگاه‌های هسته‌ای به طور مستمر انرژی مصرفی را فراهم کند. همین موضوع مشخص می‌کند که چرا شرکت‌های بزرگ EDF و Centrica تصمیم گرفته‌اند عمر راکتورهای هسته ای قدیمی خود در بریتانیا را افزایش می دهند. البته فعلا اعلام شده فقط برای دو سال.

انرژی هسته‌ای با 15.5درصد، مقدار قابل توجهی از برق بریتانیا را فراهم می‌کند. انرژی‌های فسیلی به همراه گاز طبیعی و زغال سنگ نیز باعث پر کردن شکاف 40 درصدی برق بریتانیا هستند.

ظرفیت تجدیدپذیرها برای پوشش این شکاف باید دو برابر شود. اما با توجه به برنامه‌هایی که برای برق‌رسانی به همه چیز، از ماشین‌ها گرفته تا گرمایش خانه‌ها، در نظر گرفته شده، این افزایش چندان هم واقع‌بینانه نیست.

همیشگی نبودن تامین انرژی‌های از منابع تجدیدپذیر به این معناست که منابع مطمئن‌تری نیز مورد نیاز است. در این بین باتری‌ها فقط می‌توانند قطعی‌های کوتاه‌مدت را پوشش دهند، ضمن اینکه هیدروژن نیز نهایتاً می‌تواند کمک اندکی کند، اما بازده انرژی آن پایین است.

حداقل تا امروز تمام راه‌ها به این ختم می‌شود که باید ظرفیت تولید انرژی را با استفاده از ظرفیت‌ هسته‌ای بالاتر برد. مسئولان بریتانیا در حالی به این فکر افتاده‌اند که آلمانی‌ها باوجود کاهش دما و بالا رفتن مصرف انرژی الکتریکی، به فکر تعطیل کردن نیروگاه‌های هسته‌ای خود هستند.

رآکتورهای هسته‌ای هیشام و هارت‌لپول که مربوط به دهه 1980 هستند، از فناوری قدیمی به نام «راکتورهای پیشرفته گاز خنک» (AGR) استفاده می‌کنند. عمر بالای این نیروگاه‌ها به همراه نگرانی‌های ناشی از ایمنی و البته هزینه‌های بالای نگهداری مبیّن این واقعیت است که عمر مفید این نیروگاه‌ها چندان زیاد نیست.

این موضوع باعث تقویت موضع ضدهسته‌ای گروه‌های زیست‌محیطی مانند «صلح سبز» می‌شود که مهم‌ترین نگرانی آنها، هزینه‌های دفع زباله‌های هسته‌ای است. این سازمان شکایت دارد که هزینه تخمینی «هینکلی پوینت سی» اولین رآکتور جدید بریتانیا طی 3 دهه گذشته، به 32 میلیارد پوند می‌رسد که 78 درصد بالاتر از برآورد سال 2016 است. آنها می‌گویند بهتر است این هزینه صرف تولید انرژی‌ از منابع تجدیدپذیر شود.

تا رفع مشکلات تامین گاز و پایان جنگ روسیه با اوکراین، این کشمکش فعلا ادامه خواهد داشت و نیروگاه‌های هسته‌ای در مدار باقی می‌مانند تا زمانی که بتوان یک منبع تولید انرژی با کمترین تولید کربن پیدا کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن