سود 196.3 میلیارد دلاری غول‌های نفتی، بالاتر از تولید اقتصادی اکثر کشورها

پنج شرکت بزرگ نفتی برای سال میلادی گذشته، جمعا ۱۹۶.۳ میلیارد دلار سود گزارش کردند که بیشتر از تولید اقتصادی اکثر کشورها بود.

به گزارش سی ان بی سی، سود حدود ۲۰۰ میلیارد دلاری این پنج شرکت نفتی بزرگ غربی، درخواست‌ها از دولت‌ها برای وضع مالیات بر درآمدهای بادآورده این شرکتها را مضاعف کرد.

غول نفتی فرانسوی توتال انرژیز روز چهارشنبه سود ۳۶.۲ میلیارد دلار برای کل سال را گزارش کرد که دو برابر سود سال ۲۰۲۱ بود. این افزایش سود، مرهون افزایش قیمت سوختهای فسیلی پس از حمله نظامی گسترده روسیه به اوکراین بود.

توتال انرژیز با ثبت سود چشمگیر، به ابرغول‌های اکسون موبیل، شورون، بریتیش پترولیوم و شل پیوست که افزایش چشمگیر سود سالانه را اعلام کرده اند. سود ۵۶ میلیارد دلاری اکسون در سال ۲۰۲۲، یک رکورد تاریخی در صنعت نفت غرب محسوب می‌شود.

غول‌های نفتی قصد دارند از این درآمد بالاتر، برای بازخرید سهام و دادن سود نقدی بیشتر به سهامدارانشان استفاده کنند. اگنس کالامار، دبیرکل گروه حقوق بشر عفو بین الملل، سود هنگفت غول‌های نفتی را یک فاجعه آشکارا غیرقابل توجیه و خنثی نشده توصیف کرد و گفت: میلیاردها دلار سود این شرکت‌های نفتی باید به شکل مناسبی مشمول مالیات شود تا دولت‌ها بتوانند به شکل موثری به افزایش هزینه زندگی اقشار آسیب پذیر بپردازند و از حقوق بشر در مواجهه با بحران‌های جهانی متعدد، حمایت کنند.

در بحبوحه موج انتقاد کنشگران و خشم کاخ سفید که معمولا بر اهمیت امنیت انرژی در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید دارد، مدیران شرکت‌های نفتی بزرگ درصدد دفاع از رشد سودشان برآمدند.

وائل سوان، مدیرعامل شل اظهار کرد: در نهایت، مالیات‌ها، موضوعی است که دولت‌ها درباره آن تصمیم می‌گیرند. البته، ما در این باره تعامل کرده و دیدگاه‌هایی را فراهم می‌کنیم و نقطه نظر اصلی که تلاش می‌کنیم ارائه کنیم، حول این حقیقت است که شرکت‌هایی مانند ما که باید چند میلیارد دلار برای حمایت از گذار انرژی سرمایه‌گذاری کنند، به یک فضای سرمایه‌گذاری مطمئن و باثبات نیاز دارند. این اظهارات اندکی بعد از گزارش سود سالانه حدود ۴۰ میلیارد دلار از سوی شل، مطرح شد. رکورد قبلی سود این شرکت، ۲۸.۴ میلیارد دلار برای سال ۲۰۰۸ بود.

مدیرعامل آرامکوی سعودی که بزرگترین شرکت انرژی جهان است، پیش از این درباره خطرات تحت فشار قرار دادن شرکتهای نفتی از طریق مالیاتهای بالاتر، هشدار داده بود. امین ناصر به شبکه سی ان بی سی گفت: گذار به سوی فناوری‌های تجدیدپذیر، مستلزم سرمایه‌گذاری قابل توجهی است که با افزایش مالیات شرکت‌ها، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

برنارد لونی، مدیرعامل بریتیش پترولیوم روز سه شنبه پس از گزارش سود ۲۷.۷ میلیارد دلار برای سال ۲۰۲۲، در برابر انتقادها از این غول انرژی انگلیسی دفاع کرد و گفت: بریتیش پترولیوم بر اساس راهبرد فراهم کردن انرژی مورد نیاز جهان پیش رفته است.

بریتیش پترولیوم، یکی از نخستین شرکتهای بزرگ انرژی در جهان بود که اهداف رساندن آلایندگی به صفر تا سال ۲۰۵۰ را اعلام کرد و متعهد شد آلایندگی فعالیتهای این شرکت تا پایان دهه جاری، ۳۵ تا ۴۰ درصد کمتر خواهد بود. اما این شرکت روز سه شنبه اعلام کرد اکنون کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی آلایندگی را هدف گرفته و باید به سرمایه‌گذاری در نفت و گاز به منظور تامین تقاضا، ادامه دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن