صلیب سرخ: سیستم بهداشتی سودان در آستانه فروپاشی است

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) هشدار داد که سیستم بهداشتی در سودان در یک‌قدمی فروپاشی قرار گرفته است. درگیری‌های نظامی در این کشور وارد چهارمین هفته خود شده است.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، جنگ در سودان بین رئیس‌جمهور بالفعل عبدالفتاح البرهان و معاون او، محمد حمدان دقلو که فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی (RSF) است، وارد چهارمین هفته شده است.

در پی درگیری‌های نظامی، سیستم بهداشتی سودان نیز در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. به گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC)، بسیاری از بیمارستان‌ها بدون برق و آب مانده‌اند و دیگر قادر به انجام اصلی‌ترین درمان‌ها نیستند.

کریستال ولز، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، به خبرگزاری کاتولیک گفت: «بیمارستان‌هایی که روزهای متوالی بدون برق یا آب مانده‌اند با ما تماس‌ گرفته‌اند و درخواست ارسال کمک کرده‌اند.»

گفته می‌شود که سوءتغذیه و همچنین ناامنی غذایی عمومی، وضعیت بهداشت و درمان را در سودان به شدت بحرانی کرده است.

بر اساس گزارش انجمن پزشکان سودان نیز دست‌کم ۱۰۰ تن در جریان درگیری‌ها بین جنگجویان مسلح در منطقه دارفور کشته شده‌اند.

در بیانیه این انجمن اشاره شده که بیمارستان‌های شهر ژنینا، پایتخت ایالت دارفور غربی، همچنان از کار افتاده‌اند و آمار دقیقی نیز از شمار مجروحان موجود نیست.

مذاکرات آتش‌بس در عربستان سعودی

بسیاری از شهروندان سودان در حال حاضر با امیدواری به کسب نتایج مثبت احتمالی در مذاکرات مستقیم میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی چشم دوخته‌اند. این مذاکرات از روز شنبه ۶ ماه مه پیرامون برقراری آتش‌بس پایدار بین دو جناح‌درگیری‌ها، با میزبانی عربستان سعودی در جریان است.

ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی در بیانیه‌ای مشترک از  گفت‌وگوهای اولیه بین طرفین استقبال کردند. گفته می‌شود که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا نیز در این مذاکرات حضور دارد.

اگرچه ارتش سودان گزینه توافق سیاسی را رد کرده است، اما تمایل خود برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه ابراز کرده است.

سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز از جامعه بین‌المللی درخواست کرد که فعالیت‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ در سودان را ادامه دهد.

از زمان شروع جنگ در سودان، در پایتخت خارطوم و سایر مناطق، صدها نفر کشته شده‌اند و حدود ۱۰۰ هزار نفر نیز آواره شده و از مرزها فرار کرده‌اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن