هزینه روزانه 127 میلیون دلاری تحریم‌ها برای کرملین

بر اساس گزارشی که در ماه جاری توسط مرکز مستقل تحقیقات انرژی و هوای پاک فنلاند منتشر شد، سقف قیمت  60 دلار در هر بشکه برای نفت روسیه، درآمدهای پرسود نفتی مسکو را کاهش داده و هر روز حدود 172 میلیون دلار برای کرملین هزینه دارد.

به گزارش «انرژی امروز» از هفته‌نامه نیوزویک، مشاور ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، می‌گوید مشکلاتی که روسیه در فروش نفت خود با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، پنجره‌ای است به سوی اروپا، تا اتحادیه اروپا در نحوه مقابله با ولادیمیر پوتین به نتیجه روشنی برسد.

کی‌یف از شرکای غربی خود خواسته تا تحریم‌های روسیه را تشدید کنند، زیرا مسکو با مشکل کاهش درآمدهای صادرات نفت، به عنوان منبع اصلی ثروت کرملین و تامین هزینه جنگ در اوکراین، دست و پنجه نرم می‌کند.

اولگ اوستنکو، مشاور اقتصادی رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی، به نیوزویک گفته است که کی‌یف و حامیان آن در غرب «باید مطمئن شوند که رژیم کرملین پول نقد ندارد… تحریم‌های بیشتری لازم است.»

این هفته می‌تواند برای اوکراین بسیار مهم باشد. حامیان اصلی ناتو روز جمعه در پایگاه هوایی آمریکایی رامشتاین در آلمان برای آخرین نشست گروه تماس دفاعی اوکراین گرد هم آمدند. مجموعه‌ای از نمایندگان بیش از 50 کشور برای گفت‌وگو و برنامه‌ریزی برای ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین تشکیل شده است.

نمایندگان کی‌یف در درجه اول امیدوارند که شرکا با ارسال تانک‌های جنگی لئوپارد 2 ساخت آلمان موافقت کنند. اما تاکید اوستنکو چیز دیگری است، او می‌گوید که با وجود نشانه‌هایی مبنی بر اینکه اقتصاد روسیه تحت تدابیر بین‌المللی با مشکل مواجه شده، نبرد تحریم‌ها هنوز پیروز نشده است. او به ویژه از شرکای اتحادیه اروپا خواست تا به کار بر روی بسته دهم تحریم‌های این بلوک علیه کرملین ادامه دهند و راه‌های گریز از این تحریم‌ها را که در دورهای قبلی رخ‌داده ببندند.

اوستنکو گفته که موفقیت اولیه سقف قیمتی اتحادیه اروپا-G7 بر واردات نفت خام روسیه، که با تحریم اتحادیه اروپا بر حمل‌ونقل دریایی نفت روسیه همراه است، باید مشوق انجام اقدامات بیشتر در همین زمینه باشد.

وی افزود: تحریم‌های مربوط به سقف قیمت نفت واقعاً بسیار مهم و بسیار قدرتمند بود، علی‌رغم اینکه روس‌ها می‌گفتند: «ما اهمیتی نمی‌دهیم، ما با آن سقف قیمت نفت نمی‌فروشیم.» اما به نظر من، آنها بلوف می‌زدند. بازار نشان می‌دهد که این تحریم‌ها واقعا موثر بوده است».

بر اساس گزارشی که در ماه جاری توسط مرکز مستقل تحقیقات انرژی و هوای پاک فنلاند منتشر شد، سقف 60 دلار در هر بشکه درآمدهای پرسود نفتی مسکو را کاهش داده و هر روز حدود 172 میلیون دلار برای کرملین هزینه دارد.

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه ماه گذشته گفت که سقف قیمت نفت، که پوتین آن را “احمقانه” رد کرده، ممکن است به این معنی باشد که کسری بودجه روسیه از 2 درصد پیش‌بینی شده برای سال 2023 بیشتر شود.

مسکو تهدید کرد که تمام عرضه نفت را به کشورهایی که سقف قیمت را رعایت کنند، قطع خواهد کرد. اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که روسیه، سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان، برای مشتریان هندی خود بخشی از نفت خام اورال را بسیار کمتر از سقف قیمت 60 دلار در هر بشکه می‌فروشد.

اوستنکو گفت که مقاماتی که هر دو ماه یک بار سقف قیمت را بررسی می‌کنند باید تحولات اخیر را به عنوان نشانه‌ای در نظر بگیرند که مسکو می‌تواند قیمت کمتری را هم برای نفت خود بپذیرد.

به گفته وی: «آنها حاضرند نفت خود را حتی با قیمت‌های پایین در مقایسه با سقف قیمت 60 دلار در هر بشکه بفروشند. موضع ما تغییری نکرده است. ما معتقدیم سقف قیمت باید به سطح هزینه تولید نهایی که بین 20 تا 40 دلار در هر بشکه است کاهش یابد».

تولید نفت را هدف بگیرید

ممنوعیت جداگانه اتحادیه اروپا بر روی تمام محصولات نفتی روسیه- به عنوان مثال گازوئیل، نفت سفید و نفت کوره- از 5 فوریه اجرایی خواهد شد. رویترز این هفته به نقل از یک منبع ارشد روسی آگاه از چشم انداز اقتصادی این کشور، گفت که مسکو انتظار دارد که تاثیر این ممنوعیت بر صادرات و تولید محصولات نفتی این کشور از ماه آینده قابل توجه باشد. هنوز بر سر سقف قیمت فرآورده‌های نفتی توافقی صورت نگرفته، اما بحث در این خصوص ادامه دارد.

به گزارش رویترز، صادرات کلی نفت خام روسیه در سال 2022 و تاکنون در ژانویه رشد داشته، اما پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به دلیل تحریم‌های آینده و سقف قیمت تعیین شده این صادرات کاهش یابد.

اوستنکو گفت: «کی‌یف انتظار دارد حرکت‌های مثبت جدیدی از نظر اعمال سقف قیمت برای محصولات نفتی رخ دهد. این چیزی است که ما واقعاً به شدت به دنبال آن هستیم. در مجموع، اقدامات مربوط به صادرات نفت روسیه «قوی‌ترین ابزاری» است که می‌توانم بگویم اکنون می‌توانیم از آن استفاده کنیم تا مطمئن شویم که روس‌ها برای تامین مالی تجاوز به اوکراین پول نقد در دست نداشته باشند.»

پوتین این هفته اعلام کرد که اقتصاد روسیه احتمالاً در سال 2022 حدود 2.5 درصد کوچک شده اما این مقدار کمتر از بسیاری از پیش‌بینی‌های صورت گرفته است.

اما بر اساس گزارش بلومبرگ، کسری بودجه ماهانه روسیه در دسامبر 2022 به رکورد 56 میلیارد دلار رسید و کسری سالانه این کشور را به حدود 48 میلیارد دلار رساند.

بر اساس گزارش مدرسه مدیریت ییل، بیش از 1000 شرکت بزرگ از 24 فوریه به دلیل تشدید تحریم‌های غرب و ترس از لطمه زدن به اعتبار ناشی از ادامه فعالیت‌ها در داخل روسیه، فعالیت‌های خود را در روسیه محدود کرده یا از روسیه گریخته‌اند.

نهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا در اواسط دسامبر تصویب شد. کشورهایی که به‌طور سنتی بیشترین تنش را با روسیه دارند- از جمله لهستان و لیتوانی- اکنون برای اعمال مجموعه دهم اقدامات تحریمی فشار می‌آورند.

بنا به گفته مشاور زلنسکی، اقدامات آتی احتمالا تحریم انرژی هسته‌ای روسیه را هم در بر بگیرد. «همه آنچه که مربوط به بخش بانکی آنهاست باید تحریم شود. ما دوست داریم بانک‌های بیشتری را تحت تحریم ببینیم تا مطمئن شویم که آنها هیچ مسیری برای دریافت پول و کار در سطح جهانی ندارند. این بسیار مهم است.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن