چرا رمزارزها نقش مهمی در جنگ اوکراین ایفا می‌کنند؟

ابزارهای دیجیتال به طور قابل توجهی بر جنگ اوکراین تاثیر گذاشته‌اند. در جریان این درگیری که یکی از مستندترین کارزارهای نظامی در تاریخ است، اولین جنگ سایبری بزرگ بین دو کشور نیز رقم خورده و در این میان رمزارزها نقش برجسته‌ای ایفا کرده‌اند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، به همین دلیل، مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی به نقش ارزهای دیجیتال در جنگ اوکراین پرداخته است.

با توجه به داده‌های شرکت «الیپتیک» (Elliptic) که یک شرکت تجزیه و تحلیل بلاک‌چین است، امروز در حالی جنگ اوکراین وارد دومین سال خود می‌شود که تا کنون بیش از ۲۱۲ میلیون دلار ارز دیجیتال با هدف تقویت قوای اوکراین در این نبرد به کی‌یف اهدا شده است.

از این رقم حدود ۸۰ میلیون دلار ارز دیجیتال نیز به طور مستقیم به بودجه دولت اوکراین تزریق می‌رود.

به گفته مقامات اوکراینی و سایت‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی دولت، از وجوه رمزگذاری شده برای حمایت از انواع اقدامات جنگی استفاده شده و با این ارزهای دیجیتال، تامین مالی تمام خریدها از جلیقه و کلاه ضدگلوله گرفته تا تجهیزات مین‌زدایی و پهپادها ممکن شده است.

سایر مصارف ارز دیجیتال هم تامین محصولات پشتیبانی مانند لوازم پزشکی و دستگاه‌های رادیویی و مخابره‌ای بوده است.

ماهیت غیرمتمرکز رمزارز، امکان داد و ستد سریع را فراهم می‌کند و آنها را به ابزاری مفید برای انتقال پول به مناطق جنگی تبدیل کرده است.

برینلی لییر، ردیس بخش بلاک‌چین و دارایی‌های دیجیتال مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید: «یکی از مزایای مهم این فناوری‌های نوظهور، توانایی بسیج کردن، سازماندهی و تحویل سریع آن است.»

«چینالیزیز» (Chainalysis) یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ تجزیه و تحلیل بلاک‌چین هم گزارش داد که در ماه اول جنگ، دولت اوکراین بیش از ۵۶ میلیون دلار کمک مالی از طریق ارزهای دیجیتال دریافت کرده که بیشتر این کمک‌های مالی نیز از طریق بیت‌کوین و اتریوم انجام شده است.

توکن‌های غیرقابل تعویض که دارایی‌های دیجیتال منحصر به فردی هستند و عموما در بلاک‌چین ایجاد می‌شوند هم برای حمایت از فعالیت‌های جنگی استفاده شده‌اند. به عنوان مثال، یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) اوکراینی، یک «ان‌اف‌تی» پرچم اوکراین را به قیمت ۶.۷۵ میلیون دلار به حراج گذاشت.

ارزهای دیجیتال در سمت دیگر جنگ، یعنی در روسیه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته به میزانی کمتر از اوکراین. براساس گزارش «چینالیزیز» تقریبا ۱۰۰ گروه طرفدار روسیه در طول سال گذشته حدود ۵.۴ میلیون دلار ارز دیجیتال جمع‌آوری کرده‌اند.

در سال‌های اخیر، استفاده از ارزهای دیجیتال در اقتصادهای سراسر جهان افزایش یافته است. این پذیرش در صنایع مختلف از بازی گرفته تا بانکداری متفاوت بوده و توسط روندهای اقتصادی مانند تورم، تقویت شده است.

در سال ۲۰۲۲ میلادی اوکراین در رتبه سوم «شاخص جهانی پذیرش ارز دیجیتال چینالیزیز» قرار گرفت و در همین مدت، روسیه رتبه نهم را به دست آورد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن