کاخ‌سفید: نگران رزمایش نظامی چین، روسیه و ایران نیستیم

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که کاخ‌سفید از برگزاری رزمایش نظامی چین، روسیه و ایران در دریای عمان نگران نیست و این اولین بار نیست که روسیه و چین در یک رزمایش نظامی مشترک شرکت می‌کنند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، وزارت دفاع چین اعلام کرد که این کشور به همراه روسیه و ایران در دریای عمان رزمایش نظامی مشترک برگزار می‌کند.

این وزاتخانه در بیانیه خود آورده است که «این رزمایش به تعمیق همکاری عملی بین نیروی دریایی کشورهای شرکت‌کننده کمک خواهد کرد و به  صلح و ثبات در منطقه انرژی مثبت تزریق خواهد کرد.» وزارت دفاع چین همچنین بدون ارائه جزئیات بیشتر از مشارکت کشورهای دیگر در این رزمایش سخن گفته است.

در واکنش جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه گفت که کاخ‌سفید از برگزاری این رزمایش نگران نیست. او افزود که آمریکا و کشورهای دیگر مرتب رزمایش‌های مشترک برگزار می‌کنند و این اولین بار نیست که روسیه و چین در یک رزمایش نظامی مشترک شرکت می‌کنند.

سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده همچنین تاکید کرد که واشنگتن در حد توان خود این رزمایش را زیر نظر خواهد داشت.

خبر رزمایش مشترک چین با روسیه و ایران در حالی منتشر می‌شود که روابط آمریکا با پکن، طی هفته‌های گذشته در پی سرنگونی بالن متعلق به چین در نزدیکی ساحل شرقی ایالات متحده و ادعای واشنگتن مبنی بر احتمال کمک نظامی چین به روسیه در جنگ اوکراین پرتنش بود.

از سوی دیگر سیاست چین در منطقه خاورمیانه طی روزهای اخیر با توجه به نقش‌آفرینی پکن در توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دوجانبه مورد توجه قرار گرفته است.

ارتش چین برای رزمایش مشترک با روسیه و ایران ناوشکن «نانینگ» را که قادر به شلیک موشک‌های هدایت‌شونده است به منطقه اعزام کرده است.

چین، روسیه و ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز رزمایش نظامی مشابهی برگزار کرده بودند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن