اجرای پروژه انتقال برق قفقاز با مشارک اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا قصد دارد به تامین مالی کابل برقی که گرجستان و جمهوری آذربایجان را از مسیر دریای سیاه به کشورهای این بلوک متصل می‌کند، کمک کند.

به گزارش بلومبرگ، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا با سران چهار کشور که در این پروژه مشارکت دارند در مراسم امضای آن، دیدار کرد. ارزش کلی این پروژه فاش نشده است. ساخت این کابل برق که اتحادیه اروپا را مستقیما به شبکه برق منطقه قفقاز متصل می‌کند، در راستای تلاش این بلوک برای متنوع کردن منابع تامین انرژی و کنترل قیمت‌ها، انجام می‌شود.

فون در لاین در بخاراست گفت: از زمان آغاز جنگ روسیه در اوکراین، تصمیم گرفتیم از سوختهای فسیلی روسیه روی برگردانده و شرکای انرژی قابل اطمینانی پیدا کنیم و این طرح جواب داده است. کابل برق دریای سیاه، یک مسیر انتقال جدید با فرصتهای زیاد است زیرا می‌تواند کمک کند به همسایگان ما در مولداوی، بالکان غربی و البته اوکراین، برق رسانی شود.

این کابل، برق را به رومانی و مجارستان هم خواهد رساند. انتظار می‌رود بررسی امکان سنجی این پروژه، سپتامبر سال میلادی آینده تکمیل شود و ساخت آن در مدت شش سال آینده به اتمام برسد.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در بخارست گفت: مفتخریم که بخشی از این سرمایه‌گذاری منحصر جهانی هستیم زیرا هنگامی که یک خلا استراتژیک وجود دارد، اهمیت نوآوری افزایش پیدا می‌کند.

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان گفت: این مسیر به محض این که تکمیل شود، صادرات برق جمهوری آذربایجان به اتحادیه اروپا را افزایش خواهد داد و این کشور برآورد می‌کند ظرفیت نیروی تجدیدپذیرش به ۲۷ گیگاوات خواهد رسید. این کشور برای تامین انرژی اهمیت روزافزونی برای کشورهای اروپایی پیدا می کند و حداقل ۱۰ کشور، برای واردات گاز طبیعی بیشتر با باکو قرارداد بسته‌اند تا وابستگی‌شان به گاز روسیه را کاهش دهند. علی‌اف اعلام کرد جمهوری آذربایجان قصد دارد صادرات گاز به اتحادیه اروپا را سال میلادی آینده به ۱۱.۶ میلیارد فوت مکعب افزایش دهد.

وزارت اقتصاد گرجستان ماه جاری از پروژه کابل برق حمایت و اعلام کرده بود در ساخت حدود ۱۱۹۵ کیلومتر از خطوط انتقال برق زیرزمینی و زیردریایی که قادرند حداکثر یک گیگاوات برق را منتقل کنند، مشارکت خواهد کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن