پوتین چه نقشی در سرنگونی هواپیمای مسافربری بر فراز اوکراین داشت؟

بر اثر سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزی در سال ۲۰۱۴ بر فراز شرق اوکراین ۲۹۸ نفر کشته شدند. بازرسان اکنون شواهد محکمی دارند مبنی بر اینکه شخص پوتین تصمیم به تحویل سیستم موشکی به جدایی طلبان طرفدار روسیه گرفته بود.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، به گفته دادستان‌های بین‌المللی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه استفاده از موشک‌های ضدهوایی در اوکراین را در سال ۲۰۱۴ تایید کرد که با آن هواپیمای مسافربری MH17 خطوط هوایی مالزی سرنگون شد.

بازرسان بین‌المللی نشانه‌های قوی می‌بینند که پوتین شخصاً مجوز تحویل موشک مورد استفاده را صادر کرده است. این از مکالمات تلفنی شنود شده مشهود است.

به گفته بازرسان تحقیق دادگاه لاهه، نشانه‌های قوی مبنی بر تصمیم شخص رئیس‌جمهور روسیه برای تحویل موشک بوک به جدایی‌طلبان وجود دارد. با این حال، بازرسان لاهه گفته‌اند، شواهد مستقیم دال بر این‌که پوتین با شلیک موشک موافق بوده، در دست نیست.

با این حال، دادستان‌ها در لاهه گفته‌اند که شواهد برای محکوم کردن پوتین یا دیگر نمایندگان دولت روسیه کافی نیست.

دادستان دیگنا فان بوتزلر گفت: «تحقیقات به یک نقطه پایان رسیده است.» علاوه بر این، پوتین به دلیل مقام ریاست‌جمهوری خود از مصونیت برخوردار است و قابل پیگرد قانونی نیست. تحقیقات هشت و نیم ساله درباره کشته شدن ۲۹۸ سرنشین و خدمه پرواز MH17 به حالت تعلیق درآمده است.

اندی کراگ، رئیس پلیس جنایی هلند پرسید: «آیا ما ناامید شده‌ایم؟ نه، زیرا اعتقاد داریم در این زمینه پیشرفت کردیم، و این بیش از آن چیزی بود که در سال ۲۰۱۴ تصورش را می‌کردیم. آیا مایل بودیم که بیشتر از این جلو می‌رفتیم؟ البته که آری!»

رئیس پلیس جنایی هلند افزود، در میان خانواده‌های قربانیان هواپیمای سرنگون‌شده، این تمایل وجود داشت که بدانند چرا هواپیما سرنگون شده است: «برای ما روشن است که چه اتفاقی افتاده، اما پاسخ به پرسش در مورد چرایی سرنگونی هواپیمای MH17 بیشتر در روسیه نهفته است.»

دادستان دیگنا فان بوتزلر خاطرنشان کرد که در صورت ارائه شواهد جدید، تحقیقات می‌تواند دوباره فعال شود. او گفت شاهدان عینی می‌توانند اطلاعات خود در این زمینه را از طریق تلفن انتقال دهند.

حبس ابد برای سه مرد

روسیه همواره هرگونه دخالت در سقوط هواپیمای بوئینگ مسافربری مالزیایی را رد کرده است. این کشور از هر گونه همکاری با تیم تحقیق نیز امتناع کرده است.

اتهاماتی علیه سه روس و یک اوکراینی مطرح شد که همگی در آن زمان در شرق اوکراین سمت رهبری داشتند. سال گذشته سه نفر از آنها در دادگاه مجرم شناخته و به حبس ابد محکوم شدند. یک نفر تبرئه شد.

هیچ یک از متهمان در جلسه دادگاه شرکت نکردند. اغلب قربانیان این هواپیما از شهروندان هلند بودند و به همین دلیل دادگاه نیز در این کشور برگزار شد.

وزارت خارجه روسیه در ماه نوامبر سال گذشته دادگاه را متهم به تسلیم شدن در برابر فشار سیاستمداران، دادستان‌ها و رسانه‌های خبری هلند کرد.

تیم تحقیق شامل کارشناسانی از هلند، استرالیا، مالزی، بلژیک و اوکراین بود. دولت‌های هلند و اوکراین، از روسیه به دلیل سرنگونی این هواپیما به دیوان حقوق بشر اروپا شکایت بردند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن