۳۰۰ هزار میلیارد تومان مسیر آزادراهی، بزرگراهی و ریلی در حال اجراست

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت: بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی، بزرگراهی و ریلی به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در حال اجراست.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با حضور در برنامه صف اول درباره برنامه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناها برای رشد ظرفیت حمل و نقل گفت: زیرساخت‌های حمل و نقل از عوامل پیشرفت کشورها است و متناسب با رشد اقتصادی باید زیرساخت‌های حمل و نقلی توسعه پیدا کند.

وی افزود: ظرفیت حمل و نقل بالا در کنار توسعه اقتصادی هزینه تولید را پایین می‌آورد.

به گفته خادمی موقعیت جغرافیایی ایران ویژه بوده و در پل ارتباطی شرق و غرب دنیا قرار گرفته است، بهترین مسیر حمل و نقل بار و مسافر عبور از کشور ما است اگر مسیرهای اصلی را توسعه دهیم ارزان‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر ایران است و  باید در این زمینه برنامه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور درباره طرح‌های نیمه تمام حوزه راه در کشور توضیح داد: در حال حاضر ۸۲ هزار کیلومتر مسیر جاده اصلی و فرعی بزرگراهی و آزادراهی و ۱۳۰ هزار راه روستایی در کشور وجود دارد و در کل ۲۱۰ هزار کیلومتر راه در کشور موجود است.

نیاز کشور به ساخت ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه و ۱۳ هزار کیلومتر بزرگراه

وی ادامه داد: در حوزه آزادراه ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر آزادراه وجود دارد که نیاز کشور حداقل به ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه است.

خادمی خاطر نشان کرد: در بخش بزرگراهی ۳۶ هزار کیلومتر راه شریانی وجود دارد که تمام این‌ها باید آزادراه یا بزرگراه شوند.

وی تاکید کرد: باید ۱۳ هزار کیلومتر دیگر بسازیم تا به تعادل برسیم.

به گفته خادمی در بخش ریلی ۱۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی موجود است که ۱۲ هزار کیلومتر اصلی و بقیه فرعی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با بیان اینکه در بخش ریلی نیاز زیادی داریم، افزود: تکمیل مسیرهای کریدوری در دستور کار قرار دارد و با توجه به اینکه یکی از درآمدهای کشورها حمل و نقل است، دولت سیزدهم بر تکمیل مسیرهای ریلی و آزادراهی تمرکز کرده است.

وی خاطر نشان کرد: شرکت توسعه زیرساخت،  ۲۱۰ طرح مصوب در قانون بودجه دارد که تعدادی  از آنها هنوز شروع نشده  است.

خادمی گفت: بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی، بزرگراهی و ریلی در کشور در حال اجرا است که ارزش روز این‌ پروژه‌ها ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و پیشرفت فیزیکی ۳۵ تا ۴۰ درصدی دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور ادامه داد: این ۱۰ هزار کیلومتر پروژه راه شامل ۶ هزار کیلومتر بزرگراه، ۳۶۰۰ کیلومتر مسیر ریلی و هزار کیلومتر آزادراه می‌شود و حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری روی زمین مانده این پروژه‌ها است.

وی گفت: در حال حاضر ۲۹ هزار میلیارد تومان ابلاغ اعتبار سالانه داریم که ۲۷ هزار میلیارد تومان دریافتی بوده است. با این میزان تامین اعتبار ۱۰ سال طول می‌کشد که این پروژه‌ها را تمام کنیم.

خادمی درباره استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تامین مالی پروژه‌ها گفت: در دو بخش ریلی و بزرگراهی و راه اصلی همه سرمایه گذاری‌ها دولتی است اما در بخش آزادراهی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم وجود دارد.

استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ قانون و تسهیلات بانکی در ۱۱۱ پروژه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور اظهار کرد: در حوزه استفاده از تسهیلات بانکی اقدامات خوبی در وزارت راه  و شهرسازی انجام شده و سال گذشته نزدیک به ۱۱۱ پروژه را ماده ۵۶ به بانک‌ها ارائه دادیم.

وی افزود: بر اساس تفاهمات انجام شده بانک‌ها موافقت کردند که ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند و این امر تسریع در تامین مالی پروژه‌ها را به همراه دارد.

بهره‌برداری از باند رفت قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال تا پایان خرداد

خادمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آزادراه تهران-شمال گفت: سعی داریم تا پایان خرداد باند رفت قطعه ۲ این آزادراه به بهره‌برداری برسد تا مردم از گره ترافیکی این بخش خلاص شوند.

وی بیان کرد: برای اجرای ۲۹۳ کیلومتر آزادراه در کشور برنامه‌ریزی شده که یکی از آن‌ها آزادراه شیراز و اصفهان است، ۲۱۲ کلومتر از این آزادراه ساخته شده و امسال تحویل داده می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن