آبرسانی به 10 هزار روستای محروم

هزینه آبرسانی یه این روستاها بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان است

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: با امضای قرارداد بین وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) که با هدف آبرسانی به روستاهای محروم کشور انجام شد، حدود 10 هزار روستا با هزینه‌ای بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان از نعمت آب بهره‌مند می‌شوند که این اتفاق یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی در سطح کشور در مناطق محروم است.

به‌ گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمیدرضا جانباز در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) که عصر چهارشنبه در وزارت نیرو برگزار شد، گفت: موضوع آبرسانی روستایی از ابتدا مورد توجه دولت سیزدهم و وزیر نیرو قرار داشت، به این معنا که پیش از رای اعتماد در برنامه تقدیمی وزیر نیرو به مجلس یکی از سرفصل‌های مهم موضوع آبرسانی به روستاها و ارتقای شاخص بهره‌برداری به 90 درصد درنظر گرفته شده بود. جمعیتی از هموطنان ما در روستاها به جهت مشکلات بارش‌های جوی، پراکندگی روستاها و فرسودگی تاسیسات،از آب آشامیدنی سالم بی‌بهره هستند، از همین رو در وزارت نیرو مرکزی با عنوان مرکز جهاد آبرسانی شکل گرفت و شورایی مرکب از نخبگان، پیشکسوتان و جمعیت خیرین برای رسیدگی به موضوع آبرسانی روستایی با هدایت وزیر نیرو در دستور کار قرار داده شد.

وی افزود: در خارج از مجموعه وزارت نیرو هم در زمان تصویب بودجه اتفاق بزرگی رخ داد. در الحاقیه‌های بودجه و در تعدادی از تبصره‌ها موضوع توجه به مناطق محروم و محرومیت‌زدایی در نظر گرفته شد که در نتیجه آن در ردیف‌های بودجه رقم مناسبی جهت محرومیت‌زدایی در بخش آب و راه روستایی در نظر گرفته و مقرر شد که با هماهنگی قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) گروه‌های جهادی، سازمان‌ها و ارگان‌ها برای هدایت آبرسانی روستایی هماهنگ شوند. در نهایت با تاکید وزیر نیرو مقرر شد که در گام اول 10 هزار روستادر کشور هدفگذاری شده و ملاک انجام کار از سوی گروه‌های جهادی قرار گیرد.

جانباز بیان کرد: برآورد امروز آبرسانی به این 10 هزار روستا حدود 30 هزار میلیارد تومان است که یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی کشور در مناطق محروم قرار است شکل گیرد. این تفاهم‌نامه منجر به تهیه 31 قرارداد شد که در این قراردادها 21 هزار کیلومتر در سطح کشور در بازه زمانی 30 ماه لوله‌گذاری شده، 780 ایستگاه پمپاژ ساخته و بیش از 2300 مخزن احداث می‌شود. همچنین 700 هزار مترمکعب به ظرفیت مخازن آب روستایی در کشور اضافه شده و بیش از 600 منبع جدید آب در خدمت آبرسانی به روستاییان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: بعد از امضای این قرارداد با تاکید وزیر نیرو، یک‌هزار و 291 روستا در هفته‌های آینده در سطح کلی استان‌های کشور عملیات اجرایی آبرسانی با گروه‌های جهادی و زیر نظر قرار امام حسن مجتبی (ع) کار خود را آغاز می‌کنند. جمعیتی که در چند هفته آینده آبرسانی می‌شود 633 هزار نفر در سطح کشور خواهد بود.

جانباز با تاکید بر اینکه ملاحظاتی در اجرای این پروژه‌ها وجود دارد که باید به آن توجه شود، افزود: گروه‌های جهادی را نباید به عنوان پیمانکاران مجری طرح در نظر گرفت، این گروه‌ها ظرفیت‌هایی از نهادها هستند که در کنار ما قرار گرفتند تا این پروژه‌ها با کیفیت مطلوب سال‌ها بتواند در خدمت روستاییان باشد. در این راستا ساختار ما در داخل شرکت‌ها باید بازتعریف شود، چرا که حجم زیادی از پروژه‌ها همزمان آغاز می‌شود و سیستم کنترل پروژه و نظارت در این راستا مهم است.

وی در پایان گفت: هدایت مهندسان مشاور ناظر هم اهمیت دارد و مدیران عامل و مجریان طرح‌ها باید در نظر بگیرند که این پروژه‌ها باید به سمت سرعت در اجرای کار هدایت شوند. توجه به کیفیت هم اهمیت دارد و طرف مقابل هم در قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) که بهصورت متمرکز پروژه‌ها را هدایت می‌کند، انتظار داریم ساختار متمرکز مدیریت پروژه داشته باشند و در بازه‌های زمانی متعدد گزارش‌های کار را دریافت کنیم و البته باید ساختار مناسب برای تجهیز و تدارک اقلام مورد نیاز این پروژه هم تامین شود. تا زمانی که تجهیز و تدارک کالا توسط قرارگاه صورت گیرد تاکید داریم که از اقلام موجود در انبار استفاده شده تا در هفته‌های آینده این طرح‌ها آغاز به کار کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن