آزمایش موفق نخستین توربین کلاس F ایرانی
روتور توربين MGT-75 به عنوان نخستین توربین کلاس F ایرانی پس از عمليات بالانس در دورهاي پايين و بالا، با موفقيت “تست اوراسپيد” شد.
به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، این توربین پیشرفته نسل جدید پس از تکمیل مراحل مونتاژ نهایی، تا پایان سال جاری آماده تحویل جهت ارسال به سایت نیروگاهی است.
ظرفیت این توربین در سیکل ساده 222 مگاوات و در سیکلترکیبی 330 مگاوات است. راندمان آن نیز در سیکل ساده 39.1 درصد است که در حالت ترکیبی به بیش از 59 درصد خواهد رسید. مهمترین مزیت این راندمان بالا، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محیطزیست است.
روتور توربین MGT-75 با بهرهمندی از سطح فناوری بالا در حوزه خنککاری و ساخت پرههای داغ و بهرهمندی از طراحی سه بعدی آیرو دینامیکی پرهها در دو بخش کمپرسور و توربین و نیز استفاده از مسیر هوای خنک کاری داخلی روتور مبتنی بر نوآوری داخلی مپنا طراحی و ساخته شده است.
در مسیر توسعه توربین MGT-75، فناوریها و ابزارهای طراحی و تولید به صورت کاملا بومی و ایرانی ارتقا یافته است. توربین جدید کلاس F ساخت گروه مپنا، ضمن بهرهمندی از شاخصهای رقابتی عملکردی در تراز جهانی، امکان تامین نیاز تولید برق داخل کشور مبتنی بر فناوریهای نوین را در کنار امکان حضور در بازارهای منطقهای و بینالمللی رقم میزند.
توربین MGT-75 قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوختهای اصلی (گاز طبیعی یا گازوئیل) است. این ویژگی، در کاهش انتشار کربن ناشی از مصرف سوختهای فسیلی تأثیر فراوانی خواهد داشت.
بنا بر این گزارش انجام مراحل تست فوق در مجموعه تست و بالانس شرکت توگا که اخیرا به صورت داخلی بازسازی اساسی شده است، صورت گرفت.