آغاز بهره برداری از فاز نخست نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی سیمان اردستان

فاز نخست نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی شرکت سیمان اردستان به مساحت 6.5 هکتار با سرمایه گذاری بخش خصوصی در منطقه اردستان استان اصفهان به بهره برداری رسید.
به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، همزمان با هفته دولت و در فصل‌ پیک برق، فاز نخست نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی شرکت سیمان اردستان به ظرفیت 5 مگاوات در مساحت 6.5 هکتار با مجموع سرمایه گذاری به ارزش 1500 میلیارد ریال در بخش نیروگاهی توسط بخش خصوصی از محل تامین برق پایدار صنایع در منطقه اردستان استان اصفهان به بهره‌برداری رسید.
تولید سالیانه این نیروگاه بالغ بر 8.166 میلیون کیلووات ساعت خواهد بود که در فصل پیک مصرف برق، کمک شایانی به شبکه برق این استان خواهد کرد. با بهره‌برداری از این نیروگاه، سالانه از مصرف بالغ بر 2 میلیون و 82 هزار متر مکعب معادل گاز طبیعی و انتشار 6 میلیون و 855 هزار و 8 تن آلاینده‌های زیست محیطی جلوگیری شده و باعث صرفه جویی 2 میلیون و 185 هزار و 92 مترمکعب آب در فرآیند تولید برق می‌شود.
مقدمات اجرایی احداث این نیروگاه از سال 1402 آغاز و فاز اول آن به ظرفیت 5 مگاوات در تاریخ 31 مرداد 1403 به بهره‌برداری رسید؛ در دوره احداث این نیروگاه به طور میانگین روزانه 48 نفر مشغول به کار بوده و در دوره بهره‌برداری برای حداقل 3 نفر نیروی کار در محل نیروگاه فرصت شغلی ایجاد شده است.
با اتصال به شبکه فاز نخست نیروگاه خورشیدی سیمان اردستان، سومین صنعت کشور، تعهد خود را در راستای اجرایی کردن ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان به سرانجام رسانید، در راستای توسعه صنایع دانش بنیان مرتبط با انرژی های تجدیدپذیر و توسعه بازار برای این صنایع و تولید برق پاک در محل مصرف، صنایع با قدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات موظفند معادل یک درصد از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه های تجدیدپذیر تأمین کنند و این میزان در پایان سال پنجم حداقل به پنج درصد برسد، در غیر این صورت وزارت نیرو موظف است درصد ذکر شده از برق مصرفی این صنایع را با تعرفه برق تجدیدپذیر محاسبه کرده و از صنایع أخذ کند.
با آغاز به کار این نیروگاه به ظرفیت 5 مگاوات، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر استان اصفهان به بیش از 77 مگاوات رسیده است. نیروگاه‌های تجدیدپذیر در حال احداث استان اصفهان شامل 22 نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 1445.5 مگاوات از محل ماده 12 قانون رفع مواد تولید، 8 نیروگاه خورشیدی از محل تامین برق پایدار صنایع به ظرفیت بیش از 655.57 مگاوات، 14 نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 40.32 مگاوات از محل تابلوی برق سبز بورس انرژی و 2 نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 2.20 مگاوات از محل زمین شخصی، 28 نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 9.88 مگاوات از محل شهرک‌های صنعتی و یک نیروگاه خورشیدی از محل خود تامین رمز ارز به ظرفیت یک مگاوات است.
در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر احداث شده در کشور بیش از 1254 مگاوات رسیده و ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی منصوبه با بیش از 743 مگاوات، سهمی معادل 59 درصد از ظرفیت کل را به خود اختصاص داده است. نیروگاه‌های خورشیدی کشور از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 415 میلیون کیلووات ساعت انرژی برق تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.1 درصد رشد تولید انرژی داشته‌اند.
در مجموع حدود ۶۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر به ظرفیت بیش از ۱۳‌هزار مگاوات در سراسر کشور در حال ساخت است که با بهره‌برداری از این ظرفیت تا ۲ سال آینده سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از تولید برق ایران به بیش از ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن