آغاز لوله گذاری نورد استریم 2 در آبهای دانمارک

با وجود اعمال فشار از طرف واشنگتن، کنسرسیوم پروژه نورد استریم 2 روسیه اعلام کرد لوله گذاری این خط لوله در بستر آبهای دانمارک از روز شنبه دوباره آغاز شده است.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، این خط لوله در صورت تکمیل ظرفیت فعلی خط لوله موجود نورد استریم 2 را سالانه به 110 میلیارد متر مکعب می رساند.

ساخت این خط لوله از دسامبر سال 2019 به دلیل تهدید تحریم های ایالات متحده علیه شرکت های مشارکت کننده در این پروژه متوقف شده بود.

با این حال دولت آلمان هنوز حمایت خود از این پروژه را ادامه می دهد. در اواخر ماه دسامبر گذشته شناور لوله گذار فورچونا که از سوی ایالات متحده تحریم شده است، 2.6 کیلومتر از این خط لوله را در بستر آبهای آلمان تکمیل کرد.

ساخت این خط لوله تقریبا رو به اتمام است اما 120 کیلومتر از آن در آبهای دانمارک و 30 کیلومتر از آن در آبهای آلمان هنوز تکمیل نشده است.

ایالات متحده می گوید ساخت و بهره بردری از نورد استریم 2 اهرم های فشار روسیه بر کشورهای اروپایی را بیشتر کرده و با دور زدن اوکراین، باعث می شود کیِف از سود حاصل از انتقال گاز از خاک خود بی بهره بماند.

از طرفی ایالات متحده از کشورهای اروپای می خواهد به جای خرید گاز نورد استریم 2، از واشنگتن گاز طبیعی مایع شده، ال ان جی، خریداری کنند.

جو بایدن هم در آخرین اظهارات خود نسبت به این خط لوله گفته است که به باور او «نورد استریم 2 یک معامله بد برای اروپا بوده است».

کنسرسیوم سازنده این خط لوله با اعلام خبر موفقیت آمیز بودن اقدامات انجام شده تا به امروز برای لوله گذاری در بستر دریا توسط فورچونا، گفته است در موعد مقرر اطلاعات لازم در این خصوص را منتشر خواهد کرد.

به غیر از اهمیت اقتصادی و استراتژیک این خط لوله، نورداستریم 2 بعد از دستگیری الکسی ناوالی، رهبر مخالفان حکومت روسیه، بیشترین توجهات را به خود جلب کرده است. از سویی با اخراج دیپلمات های اروپایی از روسیه موضوع این خط لوله هم جنجالی‌تر شده است.

روز جمعه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفته بود که برلین از حمایت خود از این خط لوله دست بر نخواهد داشت. آلمان بر این اعتقاد است که این یک پروژه تجاری است.

این خط لوله توسط گازپروم روسیه ساخته می شود اما شرکت هایی چون یونیپر آلمان، وینترشال باسف، رویال داچ شل، او ام وی استرالیا و انجی فرانسه در آن مشارکت دارند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن