آمریکا بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات به تایوان می‌فروشد

آمریکا فروش بیش از یک میلیارد دلار تجهیزات نظامی به تایوان را تایید کرد. تنش میان ایالات متحده و چین پس از سفر ماه گذشته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان افزایش یافته است.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه‌وله؛ وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۲ سپتامبر (۱۱ شهریور) تایید کرد که این کشور یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار تجهیزات نظامی شامل ۶۰ موشک ضدکشتی و ۱۰۰ موشک ضدهوایی به تایوان می‌فروشد.

در واکنش، لیو پنجیو، سخنگوی سفارت چین در آمریکا گفت که کمک‌های آمریکا به تایوان، روابط میان پکن و واشنگتن و ثبات در منطقه را به خطر می‌اندازد.

در همین خصوص، لورا روزنبرگر، مدیر ارشد کاخ سفید در امور چین و تایوان گفت: «در شرایطی که چین به افزایش فشار علیه تایوان ادامه می‌دهد، ما آنچه را که تایوان برای حفظ توانایی‌ دفاع از خودش نیاز دارد، تامین می‌کنیم.»

او از جمله از حضور نظامی هوایی و دریایی پیرامون تایوان و اقداماتی برای تغییر وضعیت کنونی در تنگه تایوان به عنوان فشارهای چین بر این کشور نام برد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ماه گذشته به تایوان سفر کرد و این موضوع، خشم چینی‌ها را بر انگیخت. مقامات چینی هفته‌ها قبل از انجام این دیدار، با تندترین عبارات نسبت به انجام این ملاقات هشدار داده‌ بودند. پکن در واکنش به این سفر، دست به یک رزمایش بزرگ نظامی در نزدیکی تایوان زد.

علاوه بر چین، روسیه نیز واکنش تندی به سفر پلوسی به تایوان نشان داده و سخنگوی وزارت خارجه این کشور، واشنگتن را به تلاش برای بی‌ثابت کردن جهان متهم کرده بود.

پس از سفر پلوسی به تایوان، تنش میان پکن و واشنگتن افزایش یافت. پلوسی، بالاترین مقام آمریکایی بود که در ربع قرن گذشته به تایوان سفر کرده است.

حکومت کمونیستی چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و به همین دلیل دیدار نانسی پلوسی از آنجا را غیرقانونی قلمداد می‌کند.

نشست آمریکا با کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام

در خبری دیگر در همین زمینه، آمریکا اعلام کرده که قرار است جو بایدن در اواخر ماه میلادی جاری (سپتامبر)، میزبان اجلاس رهبران ۱۲ کشور جزیره‌ای اقیانوس آرام باشد.

جزایر سلیمان از جمله کشورهای دعوت‌شده به این اجلاس است. این کشور در اواخر فروردین ماه سال ۱۴۰۱ یک توافقنامه امنیتی با چین به امضا رساند. آمریکا نگران آن است که امضای این توافقنامه، ضمن افزایش نفوذ چین بتواند امکان استقرار نیروهای نظامی چین را در جزایر سلیمان فراهم کند.

آمریکا اعلام که این اجلاس با هدف گسترش و تعمیق همکاری‌های ایالات متحده با این کشورها در موضو‌ع‌هایی همچون تغییرات اقلیمی، مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر، ایمنی در دریاها و حفاظت از محیط زیست برگزار خواهد شد.

مناقشه بر سر موقعیت تایوان به جنگ داخلی در سال ۱۹۴۹ بر می‌گردد.  در آن زمان، دولت ملی‌گرای چین پس از شکست در برابر نیروهای کمونیست به رهبری مائو، به تایوان پناه برد. در همان سال زمانی که جمهوری خلق چین توسط مائو تاسیس شد تایوان به عنوان یک کشور مجزا به حیات سیاسی‌اش ادامه داد و حتی برای مدتی صاحب کرسی نمایندگی در سازمان ملل بود.

چین استقلال جمهوری تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد و همواره برای بازگرداندن آن به چین تلاش کرده است.

به این ترتیب، تایوان که به صورت خودگردان اداره می‌شود، از دید پکن، استانی جدا شده از چین تلقی می‌شود و جمهوری خلق چین، تایوان دموکراتیک و خودمختار را بخشی از قلمرو جغرافیایی خود می‌داند.

چین بارها تهدید کرده  که داعیه خود در مورد مالکیت تایوان را حتی با اعمال زور به کرسی خواهد نشاند. پکن از زمان روی کار آمدن بایدن، صدها پرواز در حریم هوایی تایوان انجام داده است.

برخی از ناظران احتمال می‌دهند پس از بیستمین کنگره حزب کمونیست چین که در پائیز سال جاری برگزار خواهد شد، سیاست‌های اقتصادی و دیپلماتیک این کشور در قبال تایوان نیز با تغییرات چشمگیری روبرو شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن