تاثیر آموزش و پرورش در حوزه انرژی
تمركزگرایی و بخشی نگری توانایی های حكمرانی را كاهش می دهد
وزیر نیرو گفت: دستگاه آموزش و پرورش دارای بزرگترین حوزه تاثیر است و دیگر دستگاه ها هم میتوانند ابزار، شیوهها و امكانات ارتباطی خود را با سازمان آموزش و پرورش هماهنگ كرده، به مشاركت بگذارند تا در مجموع بیشترین استفاده را از این امكان ارتباط برد و در خدمت توسعه كشور قرار داد.
به گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردكانیان روز شنبه در دومین نشست از سلسله نشست های گفتگو بر مدار تحول و بهبود یادگیری که با حضور وزیر آموزش و پرورش و ارتباط با مدیران کل استانها از طریق سامانه شاد در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، افزود: وزارت نیرو هم هر چند ارتباط معناداری با وزارت آموزش و پرورش ندارد اما میشود از یك هم افزایی برای این تاثیرگذاری بهره برد.
وی یادآوری كرد: 40 سال پیش وقتی كه ثمره خون شهدا به عنوان استقرار یك نظام جدید در كشور به امانت در اختیار ما قرار گرفت شاید ناگفته و نانوشته با این مساله مواجه شدیم كه باید نشان دهیم كه ما ناتوان از اداره سازمان اداری كشور نیستیم. در بدو امر، نه توان و نه این آمادگی را داشتیم كه بخواهیم یك سازمان حكمرانی متفاوتی را جایگزین سازمان موجود كنیم.
اردكانیان گفت: دو بیماری بزرگ و بر هم تاثیرگذار در این سازمان حكمرانی و اداری كشور وجود دارد كه در حال حاضر با جمعیت حدود 2.4 برابر چهار دهه پیش می توان گفت كه اداره كردن به این شكل سخت خواهد بود و این سختی هر روز بیشتر، چالشها پیچیده تر و گرفتاریها مضاعف خواهد شد؛ یكی سیستم كاملا تمركزگرا و دوم سیستم كاملا بخشی شده ماست.
وی افزود: تمركزگرایی و بخشی نگری بر هم، اثر فزاینده و جهت منفی میگذارد و تواناییهای حكمرانی را كاهش میدهد.
اردكانیان اضافه كرد: 40 سال است كه هنوز در حال تصویب برنامه آمایش سرزمین هستیم؛ جایی كه همه بخشها یاد بگیرند با هم كار كنند و یك صورت مساله واحد وجود داشته باشد. چون سازمانی كه قبل انقلاب و بعد انقلاب تحویل گرفتیم و كماكان یك سازمان بخشی شده و متمركز است ما را گرفتار كرده است.
وزیر نیرو ادامه داد: باید در ابتدا بخشهایی از این سازمان را كه ذاتا دستگاههای بین بخشی هستند از جمله آموزش و پرورش را تقویت كنیم و ساز و كارهای بین بخشی را در داخل سازمان دولت تقویت كنیم كه پیش نیاز آن درك صحیحی از تقویت است. این به معنی تقویت یك تفكر است و من به عنوان وزیر نیرو توفیقم در انجام ماموریتها و انجام وظیفههایم منوط به موفقیت آموزش و پرورش است.
وی تاكید كرد: لازم است ما هر دو بیماری را در جهت اصلاح در یك كار مشترك بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت نیرو مورد خطاب قرار دهیم.
اردكانیان افزود: ما با همه آحاد مردم ایران سر و كار داریم و باید بتوانیم از این امكان ارتباط با همه استفاده كنیم. ما میتوانیم در هر قطره آب و هر ذره انرژی كه منتقل می شود پیامی را سوار كرده و در مقام تمثیل انتقال دهیم و اثرگذار باشیم.
وزارت نیرو نیازمند یك ارتباط سازمان یافته با همه مردم است
وی گفت: وزارت نیرو به عنوان دستگاه دست اندر كار آب و انرژی نیازمند یك ارتباط سازمان یافته با همه مردم است. شاید 10 تا 15 سال از شروع دوره این مدیریت كه از آن به عنوان مدیریت توامان عرضه و تقاضا یاد می شود دور هستیم.
اردكانیان گفت: اصل گفت و گو یك اصل كار میان بخشی است. این یعنی به همدیگر احساس نیاز داشتن و این احساس را ابراز كردن و كار را مشترك دیدن. مساله ما بزرگتر، وسیع تر و دامنهدارتر است. دستگاهی هستیم كه در كار نزدیك با آموزش و پرورش در سطح كشور می توانیم نسل آینده مدیران را سالم تر ، با اخلاق تر و كارآمدتر تربیت كرده و اینها به ضرورت كار بین بخشی آگاهی یابند.
وزیر نیرو با اشاره به امكان توسعه چنین مدلی در استانها توضیح داد: ما در هر استانی بین 5 تا 6 شركت اعم از آب منطقهای، آب و فاضلاب استان كه پیشتر شهری و روستایی بود و از سال گذشته با مصوبه شورای عالی اداری و هیات وزیران این دو یكی شدند، شركت برق منطقه ای، توزیع برق و در خیلی از استان ها یك شركت نیروگاهی هم داریم كه مدیریت نیروگاه ها و تولید در آنها را بر عهده دارند اما یك ساز و كاری در وزارت نیرو در استانها، وجود دارد كه هر سال یكی از این شركتها مسئول انسجام بخشی بین شركت ها انتخاب می شود. اگر بتوانیم این مدل گفت و گو را به استان ها تسری دهیم یعنی در استانها دستگاه مسئول انسجام بخشی ما بتواند با همكاران شما در یك ساز و كار حداقلی اما مستمر به هم احساس نیاز پیدا و با هم كار كنند و ما هم در ستاد این كار مشترك را تسهیل كنیم.
وی گفت: قطعا در نتیجه این گفتوگوها ماهی یك بار یا دو بار و یا فصلی یك بار برخی مشكلات اداری هم رفع خواهد شد.
اردكانیان گفت: مساله مهمتر این است كه یك تبادل دانش هم صورت میگیرد. كسی كه تاثیرپذیر نیست نمیتواند تاثیرگذار هم باشد. به همان نسبت تاثیرپذیری توانایی تاثیرگذاری را خواهیم داشت.
وی افزود: ما در وزارت نیرو نیازمند این هستیم كه با كسانی كه در جامعه بیش از ما سر و كار دارند ارتباط داشته باشیم و از این طریق با جامعه مصرف كننده در ارتباط نزدیكتری باشیم و از سوی دیگر اطلاعات و دانشی هم در بخش های فنی وجود دارد و فرصت های بی نظیری است.