آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص بالا

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سه‌ماهه خود درباره فعالیت هسته‌ای ایران اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص بالا افزایش یافته است. حجم اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص ۶۰درصد به ۱۷.۷ کیلوگرم رسیده است.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، در گزارش سه ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران که روز چهارشنبه ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) منتشر شد، حاکی از تداوم افزایش چشمگیر ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران و نقض شدید تعهدات مندرج در توافق‌نامه هسته‌ای برجام است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص ۶۰ درصد به ۱۷.۷ کیلوگرم رسیده و این میزان ۸ کیلوگرم بیشتر از ذخایری بود که در ماه اوت سال جاری به ثبت رسید.

این میزان از خلوص بالای اورانیوم غنی‌شده می‌تواند به راحتی زمینه ساخت سلاح هسته‌ای را فراهم آورد.

گزارش آژانس همچنین میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در درجات مختلف را تا ۶ نوامبر، ۲۴۸۹.۷ کیلوگرم اعلام کرده است.

این گزارش می‌افزاید مقدار اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد هم‌اکنون ۱۱۳.۸ کیلوگرم است، در حالی که این میزان در ماه سپتامبر ۸۴.۳ کیلوگرم بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارائه گزارش خود به اعضای این نهاد جهانی می‌گوید که قادر به تخمین دقیق میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نیست، زیرا مقامات ایران از اوایل سال جاری میلادی در نظارت بازرسان آژانس محدودیت ایجاد کرده‌اند.

آژانس می‌افزاید که از فوریه ۲۰۲۱ به دوربین‌های نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران دسترسی ندارد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی چندی پیش به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که وضعیت نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همانند «پرواز در آسمان به شدت ابری است».

مدیرکل آژانس در گزارش جداگانه و محرمانه به اعضای آژانس گفته است که بازرسان این نهاد در ایران به شکلی افراطی مورد بازرسی‌های بدنی بی‌مورد قرار می‌گیرند.

رافائل گروسی یک بار دیگر از ایران خواسته است امکان نظارت بازرسان و دوربین‌های نظارتی را فراهم آورد و به تعهدات خود در قبال حقوق و مصونیت بازرسان آژانس عمل کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است هفته آینده به ایران سفر کند و شاید بتواند امکان نظارت بازرسان آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را احیا کند.

وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه ۲۵ آبان (۱۶ نوامبر) گزارش داد که ایران تولید سانتریفوژهای پیشرفته را در یک سایت هسته‌ای «فوق محرمانه» از سر گرفته است.

منابع دیپلماتیک به وال استریت ژورنال گفته‌اند که ایران می‌تواند این سانتریفیوژهای پیشرفته‌ را در برنامه مخفی تسلیحات هسته‌ای خود مورد استفاده قرار دهد.

به نقل از این منابع، ایران تولید تجهیزات سانتریفیوژهای پیشرفته را در مکانی از سر گرفته که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه‌هاست قادر به نظارت یا دسترسی به آن نبوده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن