آژانس بین الملی انرژی: بهبود تقاضای سوخت در ماه های آخر 2021

به اعتقاد آژانس بین المللی انرژی انتظار می رود فقط در ماه های آخر سال 2021 مسافرت ها دوباره رونق بگیرند و به سطح قبل از شیوع کرونا باز گردند با این حال هنوز هم تقاضا برای مسافرت های هوایی در سال 2021 نسبت به سال 2019 پایین خواهد بود.

به گزارش «انرژی امروز» آژانس بین المللی انرژی در گزارش «بررسی 2021 انرژی جهانی» به ارزیابی اثرات بهبود اقتصادی بر تقاضای انرژی و انتشارات CO2 در دنیا پرداخته است.

آژانس می گوید که کاهش تقاضای سوخت برای تمامی انواع سوخت ها به یک نسبت رخ نداده است. نفت بیشترین صدمه را از این کاهش تقاضا دیده است و از این رو قرنطینه های باعث شده است که تقاضا برای سوخت حمل و نقل به شدت کاهش یابد و نسبت به سطح سال 2019 تا 14 درصد افت نشان دهد.

در پیک کاهش تقاضا در ماه آوریل، تقاضای جهانی نفت 20 درصد کمتر از سطح تقاضا در دوران پیش از بحران بود.

به طور کلی در طول سال 2020 تقاضا برای نفت تا 9 درصد کاهش یافت. آژانس معتقد است که حتی با بهبود اقتصادی هم تقاضا برای نفت 3 درصد کمتر از سطح تقاضا در سال 2019 خواهد بود.

انتظار می رود فقط در ماه های آخر سال 2021 مسافرت ها دوباره رونق بگیرند و به سطح قبل از شیوع کرونا باز گردند با این حال هنوز هم تقاضا برای مسافرت های هوایی در سال 2021 نسبت به سال 2019 پایین خواهد بود.

فقط آسیا و به ویژه چین است که تقاضای نفت به سطح پیش از کرونا بازگشته است.

در سال 2020 تقاضا برای زغال سنگ هم تا 220 میلیون تم معادل زغال سنگ با حدود 4 درصد کاهش داشت.

بیشترین میزان کاهش هم در بخش تولید برق در کشورهای توسعه یافته بود به طوری که شاهد کاهش 15 درصدی تقاضا برای رغال سنگ در این منطقه بودیم. این میزان کاهش تقاضا تقریبا به اندازه نصف کاهش تقاضای جهانی زغال سنگ است.

افزایش تولید انرزی های تجدیدپذیر هم کاهش تقاضا برای زغال سنگ را شدت می بخشد. این میزان کاهش مربوط به ایالات متحده و اروپا بوده و انتظار می رود در سال 2021 به مدد توسعه تجدیدپذیرها و کاهش قیمت گاز و سیاست های گذار انرژی، میزان افزایش تقاضای زغال سنگ در کشورهای پیرفته به اندازه یک چهارم میزان کاهش تقاضای رخ داده سال 2020 این کشورها هم نباشد. با این حال چین 55 درصد این افزایش تقاضا را از آن خود کرده است.

کاهش قیمت گاز طبیعی را رقابتی تر از زغال سنگ کرده است با این حال تقاضا برای این سوخت هم در سال 2020 تا 2 درصد کاهش یافت.  رشد اقتصادی آسیا و خاوریمانه تقاضا برای گاز در دنیا را در سال 2021 تا 3 درصد افزایش می دهد.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن