آیا الگوهای آب و هوایی قرون وسطی تکرار خواهند شد؟

دانشمندان می گویند الگوهای آب و هوایی سال‌های 1302 -1307 مشابهت‌های بسیاری با آنومالی‌های آب و هوایی سال 2018 دارد. در آن سال‌ها قاره اروپا با خشکسالی و گرمایی استثنایی مواجه بود.

به گزارش «انرژی امروز» از انستیتو تحقیقاتی تروپوسفریک لایبنیتس در لایپزیگ آلمان، تغییر بازه زمانی گرم قرون وسطایی به عصر یخبندان کوچک مشخصا با خشکسالی شدید سال‌های 1302 و 1307 میلادی در اروپا همراه بود. این دوران قبل از دوران مرطوب و سرد دهه 1310 و قحطی بزرگ سال‌های 1315 و 1321 رخ داده است.

در ژورنال «اقلیم گذشته» محققان انستیتوی لایبنیتس برای تاریخ و فرهنگ غرب اروپا (GWZO) و تحقیقات تروپوسفریک (TROPOS) مقاله‌ای دارند که می‌گوید الگوهای آب و هوایی سال‌های 1302 -1307 مشابهت‌های بسیاری با آنومالی‌های آب و هوایی سال 2018 دارد. در آن سال‌ها قاره اروپا با خشکسالی و گرمایی استثنایی مواجه بود.

هر دو الگوی قرون وسطایی و امروزی مشابه الگوهای آب و هوایی پایداری است که مکرر از دهه 1980 رخ داده بود و دلیل آن گرم شدن شمالگان بوده است.

بر اساس تئوری محققان انستیتوی لایبنیتس که بر پایه مقایسه خشکسالی‌های سال های 1302 تا 1307 و خشکسالی های سال 2018 است، مشخصه فازهای انتقالی در اقلیم، پریودهای تغییر پذیری کم است به طوری که الگوهای آب و هوایی به مدت طولانی پایدار می مانند.

این محققان تغییرات سریع آب و هوا در قرن چهاردهم و تاثیرات آنها بر اروپا را در اواخر قرون وسطی مطالعه کردند.

قحطی بزرگ در سال های 1313 تا 1321 میلادی بزرگ ترین قحطی رخ داده در اروپا در هزاره قبلی بوده است. پس از آن مرگ سیاه بین سال های 1346 تا 1353 رخ داد که فاجعه بارترین پاندمی شناخته شده دنیا بود و یک سوم جمعیت آن زمان را از بین برد.

دانشمندان می گویند دست کم تا حدی مسوول این بحران ها یک بازه تغییرات اقلیمی بعد از 1310 میلادی بود که به آن به دلیل همزمانی با حیات فیلسوف ایتالیایی دانته آلیگیری، «آنومالی دانتین» گفته می شود.

دهه 1319 نشان دهنده یک فاز انتقالی از آنومالی شدید اقلیمی قرن وسطایی است، بازه ای زمانی که در آن دما نسبتا بالا بود، تا عصر یخبندان کوچک، که در آن دمای اقلیم بسیار پایین تر بود.

دانشمندان خشکسالی سال 2018 و رخدادهای شدید آب و هوایی این سال، را ارزیابی کردند. آنها بر اساس این ارزیابی ها می گویند که چطور تغییرات اقلیم در الگوهای آب و هوایی شمالگان می تواند بر الگوهای آب و هوایی اروپا تاثیر گذارد.

در دهه‌های اخیر شمالگان دو بار تجربه گرمای شدید را داشته است.

دانشمندان می گویند الگوهای آب و هوایی امروزه بیشتر از گذشته دوام می یابند.

متن کامل این تحقیق را در این لینک بخوانید.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن