آیا بایدن توان برنده شدن دارد؟

پس از گسترش ویروس کرونا در جهان و جدی شدن این مسئله در آمریکا، مدت‌هاست خبری از جو بایدن نیست. نامزد دموکرات‌ها هیچ برنامه‌ای برای دیدار با طرفدارانش و حضور در جلسات معمول یک کاندیدای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارد. غیبت بایدن 77 ساله، پس از رد اتهام آزار جنسی از سوی یکی از کارمندان قدیمی‌اش در کنگره، باعث نگرانی سیاستمداران دموکرات و طرفداران این حزب شده است.

این روزها شاهد مقایسه‌ پرسروصدایی بین آمریکایی‌ها درمورد دو کاندیدای حضور در انتخابات نوامبر امسال هستیم. دونالد ترامپ، ‌بی‌توجه به هشدارهای کارشناسان مبنی بر حضور در مجامع و جلسات با ماسک و دستکش، با تاکید بر بازگشایی مشاغل کوچک و بزرگ قصد سفر به ایالت‌های مختلف را دارد. در آن سو، کمپین انتخاباتی بایدن از شهر ویلمینگتون در ایالت دلاویر فقط به صورت مجازی ادامه دارد و کسی او را خارج از خانه‌اش ندیده است.

ترامپ دیروز به پنسیلوانیا سفر کرد و قرار است تعداد سفرهای داخلی خود را افزایش دهد. اما بایدن با تاکید بر این که اشتیاق زیادی برای بیرون رفتن از خانه و تداوم مبارزات انتخاباتی دارد، گفت: «در خانه می‌مانم تا در این بحران اقتصادی و بهداشتی، مردم ما حداقل یک نمونه از رفتار مناسب را مشاهده کنند. این کار من احترام گذاشتن به زندگی است و هیچ ربطی به سیاست ندارد.»

به تازگی برخی از دموکرات‌های برجسته، از جمله مدیران ارشد کمپین باراک اوباما در سال 2008 به خیل منتقدان بایدن پیوسته‌اند. آنها معتقدند حضور بیش از حد در ویدئوکنفرانس‌ها و غیبت در مجامع عمومی، آن هم در حالی که ترامپ حاضر به قرنطینه و خانه‌نشینی نشده، در نهایت به ضرر بایدن تمام می‌شود.

دیوید اکسلراد، سیاستمدار دموکرات و یکی از مقامات سابق کاخ سفید و دیوید پلاف، استراتژیست سیاسی و مدیر کمپین انتخاباتی باراک اوباما در سال 2008، جزو این منتقدان هستند. این دو به تازگی در مقاله‌ای که در نیویورک تایمز منتشر شد، حرکات فعلی بایدن را به یک فضانورد تشبیه کردند که از ایستگاه فضایی بین‌المللی با ساکنان زمین ارتباط ویدئویی برقرار می‌کند. آنها با اشاره به فواید استفاده از ظرفیت تبلیغاتی اپلیکیشن‌های ارتباطی و فضای مجازی، خواستار حضور هرچه بیشتر بایدن در مجامع مردمی شده‌اند.

ترامپ – بایدن؛ کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

اما جان اومالی دیلون، مدیر کمپین انتخاباتی بایدن، در مصاحبه‌ای با برنامه «صبح به خیر آمریکا» می‌گوید: « ما همیشه با مردم در ارتباطیم. برای کسی اهمیت ندارد کنفرانس‌های مجازی‌ کجا برگزار می‌شوند یا چگونه ضبط می‌شوند. تنها چیزی که برای مردم اهمیت دارد این است که بایدن چه می‌گوید.» اومالی دو ماه پیش هدایت کمپین انتخاباتی بایدن را برعهده گرفت و همزمان با اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا، با تقویت کارکنان بخش دیجیتال، فعالیت‌‌ برای جذب کمک‌های مالی را افزایش داده است.

با این حال اعتقاد برخی از مدیران ارشد کمپین‌های انتخاباتی بر این است که غیبت بایدن در مجامع عمومی باعث کاهش جذب کمک‌های مالی خواهد شد. اشاره آنها به این نکته است که بایدن در ماه مارس 46.7 میلیون دلار کمک مالی جذب کرد و در ماه آوریل پس از پیوستن به کمیته ملی دموکرات‌ها (NRC) توانست این مبلغ را به 60.5 میلیون دلار افزایش دهد. اما در آن طرف، اتحاد دونالد ترامپ و کمیته ملی جمهوری‌خواهان (RNC) تاکنون بیش از 250 میلیون دلار پول در اختیار آنها قرار داده است. جمهوری‌خواهان در ماه آوریل نیز توانستند 61.7 میلیون دلار جمع کنند.

دموکرات‌ها به آرامی نگرانی خود را نشان می‌دهند. در حال حاضر مسئله آنها این نیست که بایدن می‌تواند پول برپایی یک کمپین انتخاباتی را جور کند یا نه. با غیبت دو ماهه بایدن سوال اصلی این است که آیا او توانایی ایجاد یک کمپین برنده را دارد؟

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده سوم نوامبر امسال برگزار خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن