آیا سیستم‌های جمع‌آوری ظروف پلاستیکی موفق عمل کرده‌اند

علیرغم اینکه سیستم‌های جمع‌آوری ظروف پلاستیکی از جمله بطری‌های پلاستیکی قادرند نرخ بازیافت و کاهش زباله را افزایش دهند، کشورهای کمی در جهان وجود دارند که از چنین سیستمی استفاده می‌کنند.

به گزارش «انرژی امروز» از اواسط سال 2024، تقریبا 30 کشور در سراسر جهان از جمله اکوادور، استرالیا، کانادا، آلمان، هلند، کرواسی و تمام اسکاندیناوی چنین طرح‌هایی داشته‌اند.

انتظار می‌رود کشورهای اروپایی بیشتری به این جمع بپیوندند زیرا قوانین اتحادیه اروپا تصریح می‌کند که کشورها باید نرخ جمع‌آوری و بازیافت زباله‌های خود را افزایش دهند.

اما همانند بسیاری از قوانین اتحادیه اروپا، این قوانین نیز دچار پس‌رفت شده‌اند و این بار فرانسه بود که شروع به لابی‌هایی را آغاز کرده علیه پیشنهاد اولیه اجباری کنارگذاشتن بطری‌های پلاستیکی، کنسرو، نوشیدنی و استثنائات برای کشورهایی که حداقل 78 درصد از این ظروف را تا سال 2029 به طور جداگانه جمع‌آوری می‌کنند.

طبق گزارش‌ها، فرانسه مطمئن است که می‌تواند به این آستانه دست یابد، اما مورد اسپانیا نشان داد این منطق اشتباه است زیرا اخیرا محققان به این نتیجه رسیده‌اند که یک شرکت اسپانیایی مدیریت زباله در صنعت نوشیدنی، نرخ جمع‌آوری‌های را به دروغ از 36 درصد به 71 درصد افزایش داده است.

با این حال، چندین کشور اتحادیه اروپا برنامه‌هایی را اعلام کرده‌اند یا در حال آماده‌سازی برای اعلام طرح‌های جمع‌آوری کانتینری جدید هستند که شامل بطری‌های پلاستیکی می‌شود، برای مثال بلژیک، لهستان، جمهوری چک، یونان، اتریش و پرتغال.

بریتانیا همچنین مجموعه‌ای از طرح‌های جمع‌آوری بطری‌های پلاستیکی و قوطی‌های فلزی نوشیدنی را در انگلیس و ایرلند شمالی معرفی کرده، در حالی که ولز و اسکاتلند می‌گویند که ظروف شیشه‌ای را نیز جمع آوری خواهند کرد.

کشورهای اروپایی که برای مدتی سیستم جمع‌آوری را اجرا می‌کردند، معمولاً هر سه این زباله‌ها را جمع آوری می کنند، آنها ابتدا با شیشه شروع کرده و بعد‌ها پلاستیک و فلز را هم به آن اضافه کرده‌‌اند.

سیستم‌های جدیدتر، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، اغلب فقط PET را جمع‌آوری می‌کنند. با این حال، بسیاری از کشورها در سراسر جهان در حال حاضر طرح‌های بازگشت و پر کردن مجدد بطری‌های شیشه‌ای را با درجات مختلف اجرا می‌کنند.

در ایالات متحده، جمع‌آوری بطری‌های پلاستیکی در 10 ایالت- کالیفرنیا، کانکتیکات، هاوایی، آیووا، مین، ماساچوست، میشیگان، نیویورک، اورگان و ورمونت- اجرا شده است.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن