آیا نخست‌وزیر استونی، جانشین جوزپ بورل می‌شود؟

کالاس با سیاست‌های سختگیرانه‌اش نسبت به روسیه شناخته می‌شود

همزمان با قدرت گرفتن شایعاتی مبنی بر تغییر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، زمزمه‌هایی درمورد در دست گرفتن سکان سیاست خارجی این اتحادیه توسط کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی، روی زبان‌ها جاری شده است.

او که دیروز 47 ساله شد، سال‌هاست به سختگیری درمورد هر موضوعی که به روسیه مربوط است، معروف است.

کالاس متولد تالین (پایتخت استونی) و یک سیاست‌مدار نسل دومی است. پدربزرگ پدربزرگش رئیس پلیس استونی بود که بعد از جنگ جهانی اول کشور خود را به عنوان یک کشور مستقل از امپراتوری روسیه به جهانیان معرفی کرد اما در سال ۱۹۴۰ مجددا به اتحاد جماهیر شوروی پیوست و جزئی از این کشور محسوب شد.

مادر کالاس فقط شش ماه داشت که خانواده‌اش در سال ۱۹۴۹ به اجبار همراه با 20 هزار نفر دیگر از شهروندان استونی به سیبری تبعید شدند.

حالا و با فاش شدن احتمال بالای پر کردن صندلی جوزپ بورل توسط او، نگاه انتقام‌جویانه‌ای که به روس‌ها دارد، این شک‌ را ایجاد کرده که آیا چنین کسی می‌تواند نماینده تمامی دیدگاه‌های مختلف در کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد یا خیر.

گفتگوهای غیررسمی رهبران اتحادیه اروپا در روز دوشنبه (دو روز پیش)، نخستین گفتگوهای آنان پس از انتخابات پارلمان اروپا، بر روی تعیین وظایف برترین مقامات اتحادیه تمرکز دارد. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می‌گویند انتظار می‌رود رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون‌درلاین، برای دوره دوم تأیید شود ضمن اینکه کایا کالاس نیز به جای جوزپ بورل برگزیده خواهد شد.

نام کالاس، سه سال پیش، پس از اینکه در اوایل سال 2021 به عنوان نخست‌وزیر استونی سخنرانی پرشوری علیه روسیه داشت و خود را به‌عنوان یک انتقادگر سرسخت روس‌ها با اهدافی توسعه‌گرایانه معرفی کرد، بر سر زبان‌ها افتاد.

او با حمایت بی‌قید و شرط از اوکراین طی جنگ این کشور با روسیه، استونی یک میلیون و چهارصدهزار نفری را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین حامیان اوکراین در اتحادیه اروپا کرده است. کالاس به این هم راضی نشده و از فوریه تا امروز تمام مجسمه‌ها و یادبودهای روسیه و شوروی سابق را در کشورش از جا کنده یا نابود کرده است.

اگر مورد روسیه را که به نظر می‌آیاد برای او شخصی شده، در نظر نگیریم، از نظر بقیه او یک سیاست‌دار مودب و خوش‌برخورد اما جدی است که معتقد است: «روسیه تغییر نکرده‌ و هنور شرارت در این کشور زنده است.»

با این حال، شهرت او در کشورش با مقداری آسیب روبه‌رو شده است. رسانه‌های محلی استونی سال گذشته اعلام کردند همسر کالاس، در حالی که او علناً مشغول دشمنی با روس‌هاست، در داخل روسیه مشغول تجارت و کسب و کار است.

دولت کالاس همچنین مالیات‌ها را به فاصله کوتاهی پس از پیروزی در انتخابات سال ۲۰۲۳ افزایش داد و ازدواج همجنس‌گرایان را را قانونی کرد. تقریبا نیمی از مردم استونی با این تصمیم کالاس مخالف بودند و علیه این قانون راهپیمایی کردند.

ورود او به سیاست در سال ۲۰۱۱ شروع شد که از وکالت یک شرکت وکالت معتبر در تالین دست کشید تا در انتخابات استونی و سپس پارلمان اروپا حمایت حزب «اصلاح» شرکت کند که به موفقیت هم دست یافت. پس از رهبری حزب «اصلاح» از سال ۲۰۱۸، او در سال ۲۰۲۱ تبدیل به نخستین نخست‌وزیر زن استونی شد.

او در سال 2022 مهم‌ترین نقل قولش را به نمایندگان پارلمان استونی بیان کرد که که «امنیت کشور کوچک من وابسته به بروکسل است. اگر اروپا متحد و قوی باشد، استونی نیز قوی خواهد بود.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن