آیا چین انتشارات متان را جدی خواهد گرفت؟

از چین اغلب به دلیل انتشار دی اکسید کربن انتقاد می‌شود. رهبران چین در دفاع از خود به هدف رسمی خود برای رسیدن به پیک انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 اشاره می‌کنند. اما چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز متان هم هست، و هر سال حدود 14 درصد از انتشار جهانی را تولید می‌کند.

به گزارش «انرژی امروز» از اکونومیست، وقتی صحبت از متان به میان می‌آید، رهبران چین چندان قادر به دفاع از خود نیستند. چینی‌ها به‌تازگی دست و پنجه نرم کردن با این مشکل را شروع کرده‌اند.

متان عامل تقریباً 45 درصد افزایش دمای زمین از زمان انقلاب صنعتی تاکنون است. کاهش انتشار این گاز روشی امیدوارکننده برای کاهش گرمایش جهانی است زیرا تنها یک دهه در جو باقی می‌ماند، بنابراین ممکن است به زودی از بین برود. در مقابل، دی اکسید کربن بیش از یک قرن در جو باقی می‌ماند.

چین دو منبع بزرگ انتشار گاز متان دارد.

اولین مورد استخراج زغال سنگ است که 40 درصد از  انتشارات متان چین را تشکیل می‌‌دهد. این فرآیند گاز را از شکاف‌های حاوی زغال سنگ آزاد می‌کند. معدنچیان سپس متان (و سایر گازها) را مستقیماً به جو تخلیه می‌کنند. معادن متروکه‌ای که تعداد آنها در چین به حدود 12000 معدن می‌رسد، نشت متان دارند. دومین منبع بزرگ مزارع و گاوداری‌هاست. گاوها متان آزاد می‌کنند. میکروب‌های موجود در شالیزارهای برنج نیز متان تولید می‌کنند. در ماه نوامبر مقامات «برنامه اقدامی» برای مقابله با گاز متان منتشر کردند. هدف این برنامه بهبود نظارت بر انتشار گازهای گلخانه‌ای با استفاده از پهپادها و ماهواره‌ها است. این اقدامات ضروری هستند زیرا بخش بزرگی از این متان بدون توجه به عواقب آن جو وارد می‌شوند. در سال 2019 محققان در دانشگاه هاروارد از داده‌های ماهواره ای برای اندازه گیری انتشار متان در چین استفاده کردند.

اکنون به نظر می‌رسد مقامات چین آماده‌اند تا یک قدم فراتر بروند.

دولت پیشنهاد کرده است قوانین مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای از معادن زغال سنگ تشدید شود. آنها در حال حاضر مجاز به تخلیه گازهایی هستند که کمتر از 30 درصد آن متان هستند. پیش نویس مقررات جدید این رقم را به 8 درصد کاهش می‌دهد. شرکت‌های معدنی باید تجهیزاتی برای جذب گازهای با غلظت بالاتر نصب کنند.

اما حتی بر اساس داده‌های خود دولت (که شامل نشت متان معادن متروکه نمی‌شود)، قوانین جدید تخلیه تنها به کاهش ۷ درصدی انتشار متان از بخش معدن زغال‌سنگ منجر می‌شود. این را با «تعهد جهانی متان امضا شده توسط 150 کشور متعهد» مقایسه کنید. این پیمان خواستار کاهش 30 درصدی انتشار گاز متان نسبت به سطح سال 2020 تا پایان دهه است. چین از امضاکنندگان این تعهد نیست.

سان شیائوپو از اندیشکده مدیریت و توسعه پایدار آمریکا، می‌گوید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، چین باید زغال سنگ بسیار کمتری استخراج کند. همچنین باید تغییراتی در مزارع و گاوداری‌ها ایجاد کند. اگر تعدادگاوها کمتری شود به این امر کمک خواهند کرد. و شالیزارهای برنج را می‌توان برای دوره‌های کوتاه‌تری آبیاری کرد و به باکتری‌ها زمان کمتری برای رشد داد.

اگرچه چنین حرکاتی بعید به نظر می‌رسد. در اذهان مقامات چینی، امنیت انرژی و غذا بر نگرانی‌های اقلیمی برتری دارد. چین پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی زیادی دارد، اما زغال سنگ هنوز هم بیش از نیمی از انرژی این کشور را تامین می‌کند، زیرا منبعی‌ست قابل اعتماد. در واقع چین در حال افتتاح معادن زغال سنگ بیشتری است. این کشور قصد دارد ذخایر  غذایی خود از گاو ها را افزایش دهد. پس جای تعجب نیست که به هدف سختی برای کاهش انتشار متان متعهد نشده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن