آیا کرونا حرکت به سوی خودروهای برقی را تسریع خواهد کرد؟
کاهش قیمت نفت لزوما به معنی افزایش مصرف بنزین نیست

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، بحران ویروس کرونا باعث شده است که فروش خودروها کاهش یابد. در چین فروش خودرو در ماه فورویه با کاهش 79 درصدی همراه بود، در بریتانیا ثبت خرید خودرو به شدت کاهش یافت و در ایتالیا و اسپانیا نیز شاهد بدترین خسارت به این صنعت بودیم.
صنایع خودروسازی به عنوان پیچیده ترین صنعت لجستیکی دنیا با بیش از 10 هزار تامین کننده در زنجیره ارزش، اگر از کرونا آسیب ببینند چندان تعجب آور نخواهد بود.
برای بسیاری، تاثیرات مثبت زیست محیطی شیوع کرونا چندان هم بزرگ نبوده است، ما تولید خودروی کمتری داشتیم، استفاده کمتری از خودرو داشتیم و مسافرت کمتری با خودرو رفتیم.
اما صنایع خودروسازی بر این باور هستند که رعایت فاصله اجتماعی برای مردم به این مفهوم خواهد بود که هر کس باید خودروی مخصوص خود را داشته باشد.
جوانا کونیگ، اقتصاد دان برجسته ING، می گوید:ما مطمئن هستیم این بحران تاثیر خود را بر رفتارهای خودرویی مردم خواهد گذاشت، بخشی از این روندها به سمت اجاره خودرو خواهد رفت و خرید خودرو احتمالا معکوس نخواهد شد.
به گفته وی تقاضا برای خرید خودرو در طول بحران کووید 19 افزایش یافته است. در بحران شیوع بیماری سارس شاهد بودیم مردم برای اجتناب از ابتلا به بیماری از سوار شدن به حمل و نقل عمومی دوری می کردند. و این امر باعث شد در نهایت تضاقا برای خودروهای شخصی افزایش یابد.
حال که فروش خودروها افزایش یافته است سازندگان خودرو شرط می بندند که بحران بیماری به افزایش فروش خودروهای برقی کمک خواهد کرد.
از سویی احتمال اینکه کاهش قیمت نفت بتواند خودروهای بنزینی را جذابیت ببخشد بسیار کم است. ING می گوید کاهش قیمت نفت لزوما به معنی افزایش مصرف بنزین نیست.
ING معتقد است خودروهای برقی به طور مداوم در حال ارتقا هستند و و هزینه های آنها در حال رقابتی شدن هست و از سویی قوانین مربوط به انتشار آلاینده ها در این خودروها تسهیل نمی شود.
بنابراین سیاستمداران می توانند از بحران کرونا به عنوان فرصتی برای تغییر روش مسافرت مردم بهره ببرند. و نیز اقداماتی در جهت حمایت از خودروهای برقی به کار گیرند.



