آیا کشتی های اتمی واقعیت می یابند؟

کشتی های مجهز به باتری اتمی می توانند سریع تر حرکت کنند و در این سرعت های بالا هزینه اضافی هم برای سوخت پرداخت نکنند. با این حال پذیرش عمومی هنوز هم یک مانع بر سر راه توسعه این ایده است.
به گزارش «انرژی امروز» از فایننشیال تایمز، ایده کشتی های اتمی دوباره در مرکز توجه بسیار قرار گرفته اند. هرچند هنوز فقط یک کشتی اتمی متعلق به روسیه به آب انداخته شده است اما ایده کشتی های اتمی مربوط به زمان آیزونهاور است که به گفته او «انرژی اتمی برای مقاصد صلحآمیز» باید استفاده می شد.
صنعت جهانی کشتیرانی قرار است تا سال 2050 انتشارات خود را به نصف انتشارات سال 2008 برساند.
اما تمامی گزینه های سوختی که باید برای رسیدن به این هدف استفاده شوند، خود محدودیت هایی دارند و اغلب یا بسیار حجیم هستند یا بسیار سنگین.
اما یک باتری اتمی هم می تواند به صورت به هم فشرده باشد و در عین قدرت زیادی هم داشته باشد.
کشتی های مجهز به باتری اتمی می توانند سریع تر حرکت کنند و در این سرعت های بالا هزینه اضافی هم برای سوخت پرداخت نکنند.
با این حال پذیرش عمومی هنوز هم یک مانع بر سر راه توسعه این ایده است. اما اگر بتوان تکنولوژی جایگزینی برای راکتورهای آب تحت فشار پیدا کرد، در این صورت شاید از نگرانی های عمومی کاسته شود.

راکتورهای آب تحت فشار همان راکتورهایی هستند که کشتی ساوانه، اولین و آخرین کشتی اتمی طراحی شده آمریکا، و ناوگان زیردریایی های نیروی دریایی استفاده می کنند.
به عنوان مثال راکتورهای نمک مذاب از نمک هم به عنوان ماده سرد کننده و هم به عنوان سوخت استفاده می کنند. این راکتورها در فشاری نزدیک به فشار اتمسفر کار می کنند و خطر افنجار در آنها به حداقل می رسد.
این ایده هرچند ایده جدیدی نیست و در دهه 1950 برای بخش حمل و نقل هوایی مطرح بود، حالا اما حامیان بانفوذی یافته است.
ترراپاور، که بیل گیتس بنیان گذار آن است، با همکاری شرکت تجارت انرژی ساترن ایالات متحده، در حال آزمایش نمونه های از این راکتورهاست.
این دو شرکت به همراهی شرکت تکنولوژی کورپاور بریتانیایی و شاخه آمریکایی فرانساورانو اقدام به توسعه نسخهای از این ایده برای استفاده در دریا کرده اند.
هزینه ساخت چنین کشتی بسیار مهم است اما تولید انبوه آن می تواند این راکتورها را برای استفاده در کشتی های بزرگ رقابتی تر کند.
شناورها و کشتی های کوچک می توانند از هیدروژن استفاده کنند درحالی که در واحدهای ساخت و تولید شناوری ساخته می شوند که با باتری های اتمی تغذیه می شوند.
اما هیدروژن طرفداران زیادی دارد. دو سوم از مدیران صنایع کشتی سازی می گویند می خواهند هیدروژن به عنوان بخشی از ترکیب سوخت این صنعت در آینده باشد. در حالی که کمتر از 5 درصد از این صنایع به راکتورهای اتمی روی خوش نشان داده اند.
تولید هیدروژن برای اینکه واقعا سبز باشد به مقادیر بسیار زیادی انرژی تجدیدپذیر نیاز دارد. برق هسته ای هنوز هم جای بحث و جدل بسیار دارد. اما آن مقدار کاهش انتشارات که در انرژی هسته ای رخ می دهد هنوز هم جایگزینی آنچنانی ندارد.




