آیا کشورها در وقت اضافه به توافق اقلیمی می رسند؟

دو هفته مذاکرات COP26 سازمان ملل در گلاسکو گذشت و رییس این اجلاس از کشورها خواسته که هر چه سریعتر به نتیجه لازم برای محدود سازی گرمایش جهانی به کمتر از 1.5 درجه سانتی‌گراد برسند.

به گزارش «انرژی امروز» انتظار می رود روز شنبه هم مذاکرات ادامه یابد اما موضوعات بسیار سخت و پیچیده ای باقی مانده است که باید درباره آنها تصمیم گیری کرد از جمله کنار گذاشتن سوختن‌های فسیلی، چگونگی اداره بازار کربن و کمک به کشورهای فقیر برای مقابله با تغییرات اقلیم.

بر همین اساس رویترز نوشته است که پیش نویس نهایی مذاکرات که روز جمعه منتشر شده بود کشورها را ملزم می کند که در سال آینده اقدامات گسترده تری برای مقابله با تغییرات اقلیم در دستور کار خود قرار دهند تا بلکه بتوانند شکاف بین اهداف فعلی و آنچه که بر اساس نظر دانشمندان برای مقابله با اثرات فاجعه بار گرمایش جهانی لازم است که کشورها انجام دهند، پر کنند.

رئیس بریتانیایی اجلاس COP26 گفته: در دو هفته گذشته موفقیت های خیلی خوبی به دست آوردیم و حالا باید آخرین کاری را انجام دهیم که روحیه «ما می توانیم» را به ما تزریق کند.

آلوک شارما روز جمعه هم گفته بود که این اجلاس تا اواخر وقت روز شنبه ادامه خواهد داشت تا بتوانیم به نتیجه نهایی برسیم. صبح روز شنبه پیشنویس این توافق منتشر خواهد شد تا آخرین دور مذاکرات آغاز شود.

هدف از این مذاکرات انجام اقداماتی است در جهت اجرایی شدن توافق سال 2015 پاریس تا بلکه بتوان افزایش دمای کره زمین به کمتر از 1.5 درجه سانتی‌گراد برابر با 2.7 درجه فارینهایت نسبت به زمان پیشاصنعتی شدن محدود کرد.

محققان می گویند با تعهدات فعلی دولت ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای دمای کره زمین بیش از 1.5 درجه افزایش خواهد یافت و همین امر به افزایش فاجعه بار سطح آب اقیانوس ها، رخ داد خشکسالی‌ها، سیلاب ها و آتش سوزی جنگل ها منجر خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن