آینده بازار ال ان جی دنیا در دست ایالات متحده است

بالاترین نرخ رشد صادرات ال ان جی به آمریکا رسید

ایالات متحده به دنبال چیرگی بر بازار جهانی گاز است. این کشور به عنوان دارنده بالاترین نرخ رشد صادارت ال ان جی در دنیا مطرح است به طوری که در یک دهه گذشته سالانه توانسته 40 درصد بر میزان رشد صادرات خود بیفزاید.

به گزارش «انرژی امروز» از اویل پرایس، بر اساس اعداد و ارقام گزارش آماری بریتش پترولیوم، این ایالات متحده ایت که آینده بازار گاز دنیا را در دست خواهد داشت.

گاز طبیعی پاک ترین سوخت در میان سوخت های فسیلی محسوب می شود. از سویی این سوخت سریع ترین رشد را در میان دیگر منابع انرژی فسیلی دارد و در دهه گذشته نرخ رشد جهانی آن به طور متوسط به 2.6 درصد رسید. در حالی که در همین مدت نرخ رشد جهانی نفت برابر با 1.3 و زغال سنگ 0.8 درصد بودند. بر همین اساس انتظار می رود این روند رشد در دو دهه آینده فقط برای گاز طبیعی حفظ شود.

در دهه اخیر گاز شیل ایالات متحده این کشور را وارد جمع تولید کنندگان گاز کرد. در سال 2019 ایالات متحده به سهم 23.1  درصدی در تولید جهانی گاز طبیعی رسید یعنی بالاتر از روسیه با 17.0 درصد و کل خاورمیانه با 17.4 درصد.

در سال گذشته میلادی 10 کشور بزرگ تولید کننده گاز طبیعی دنیا 70 درصد از این سوخت فسیلی را تولید کردند. ایالات متحده سال گذشته با رشد 10.2درصدی تولید به تولید 89.1 میلیارد فوت مکعب گاز در روز رسید که نسبت به سال 2005 با 88 درصد رشد همراه بود.

در واقع تولید در ایالات متحده از مجموع تولید در دو کشور دیگر در تمامی ساله ها بیشتر بود.

در یک دهه گذشته سالانه 4.4 درصد به تولید متوسط گاز ایالات متحده اضافه شده است. در این مدت، استرالیا سالانه 12.1 درصد، قطر 8.3 درصد و چین 7.2 درصد رشد تولید داشتند. و از سویی 6 مصرف کننده بزرگ گاز طبیعی دنیا، در میان 10 تولید کننده بزرگ گاز دنیا هم قرار گرفته اند.

ایالات  متحده در تولید جهانی ال ان جی سهمی 40 درصدی دارد، بیشتر LNG تولیدی این کشور راهی پالایشگاه ها و پتروشیمی های آن می شود. البته از آنجایی که ایالات متحده اکثر LNG تولید خود را در داخل کشور مصرف می کند، در صادرات ال ان جی از دو کشور مطرح دیگر در این زمینه عقب مانده است.

قطر سالانه سهمی 22.1 درصدی در صادرات ال ان جی دنیا دارد، به دنبال قطر استرالیا با 21.6 درصد، ایالات متحده با 9.8 درصد و روسیه با 8.1 درصد و در انتها مالزی با 7.2 درصد قرار گرفته اند.

اما ایالات متحده به عنوان دارنده بالاترین نرخ رشد صادارت ال ان جی هم در دنیا مطرح است به طوری که در یک دهه گذشته سالانه توانسته 40 درصد بر میزان رشد صادرات خود بیفزاید. 66 درصد افزایش صادرات ال ان جی ایالات متحده را بین سالهای 2018 تا 2019 شاهد بودیم. سال گذشته ایالات متحده توانست به مقام سوم دنیا در صادرات ال ان جی برسد اما 5 سال قبل از آن این کشور در مقام هجدهم دنیا قرار داشت.

 

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن