آینده پروژه های ال ان جی تیره و تار است

نگرانی های اقلیمی پروژه های ال ان جی را با خطر مواجه می کنند

بر اساس گزارشی که روز سه شنبه منتشر شده است در ماه های اخیر چشم انداز پروژه های زیرساختی تقریبا نیمی از دنیا در زمینه صادرات گاز طبیعی در میان افزایش نگرانی ها از تغییرات اقلیم، اعتراضات عمومی و تاخیرهای مربوط به شیوع پاندمی کرونا با تردید مواجه شده اند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، گزارش صندوق کنترل انرژی جهانی می گوید از بین 45 پروژه بزرگ صادرات ال ان جی در دنیا دست کم 20 پروژه با حدود 292 میلیارد دلار سرمایه گذاری با تاخیر در تامین منابع مالی مواجه شده اند.

پیش از این هم بازار سوخت های فسیلی به دلیل کاهش رشد تقاضا، افزایش رقابت پذیری تکنولوژی های انرژی های تجدیدپذیر و مخالفت ها با صنایع منتشر کننده گازهای گلخانه ای با خطر کاهش سرمایه گذاری مواجه بوده است.

معاون مدیر بانک سرمایه گذاری اروپا می گوید این گزارش خطرات غیرقابل قبول سرمایه گذاری در تاسیسات ال ان جی را نشان می دهد.

اندرو مک‌دوول در ایمیلی به رویترز پاسخ داده است که سرمایه گذاری در زیرساخت های جدید سوخت های فسیلی مثل ترمینال های گاز طبیعی مایع LNG در حال حاضر از نظر اقتصادی چندان مطلوب به نظر نمی رسند.

بانک سرمایه گذاری اروپا در نوامبر گذشته اعلام کرد که سرمایه گذاری در پروژه های سوخت های فسیلی را تا انتهای سال 2021 متوقف خواهد کرد.

تا پیش از این پیش بینی می شد که تقاضا برای ال ان جی در دهه آینده از عرضه آن پیشی خواهد گرفت.

تحقیقات موسسه سانفرانسیسکو می گوید در سال 2019 شرکت های بزرگ سرمایه گذار حدود 160 تا 170 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش ال ان جی را متعهد شدند که نسبت به سال 2018 با افزایش 65 میلیارد دلاری همراه بوده است.

به طور کلی شرکت های سرمایه گذار برای سرمایه گذاری 758 میلیارد دلاری در پروژه هایی اعلام آمادگی کرده اند که اکثر آنها در مراحل پیش از آغاز ساخت هستند.

اما حالا بیست پروژه در معرض خطر تعطیلی قرار گرفته است. از این 20 پروژه 9 پروژه در ایالات متحده آمریکا قرار دارد و برنامه ریزی شده است تا اگر تاخیر در اجرای آنها مسلم شود بلکه بتوان هزینه های آن را تا 292 میلیارد دلار یا 38 درصد کاهش داد.

کارشناسان به رویترز گفته اند که در واقع توسعه پروژه های جدید متوقف شده است.

پروژه های ال ان جی در بسیاری از کشورها از حمایت شدید دولت ها برخوردار هستند. و غول های نفتی در ایالات متحده، اروپا و دیگر مناطق دنیا در حال توسعه صادرات این سوخت فسیلی در دهه آینده هستند.

از سویی نگرانی ها از انتشار گازهای گلخانه ای دی اکسد کربن و متان باعث شده است که رسیدن به اهداف اقلیمی توافق 2015 پاریس با تردید مواجه باشد.

هرچند احتراق گاز طبیعی دی اکسید کربن کمتری نسبت به زغال سنگ در واحد انرژی تولیدی منتشر می کند، دانشمندان اقلیم شناس می گویند که رشد سریع این صنعت و نیز نشت متان که یک گاز بسیار قوی گلخانه ای است، تهدید کننده اهداف تغییرات اقلیم هستند.

در ابتدای سال جاری 12 شرکت اعلام کرده بودند که در سال 2020 تاسیسات جدید صادرات ال ان جی را در آمریکای شمالی راه اندازی خواهند کرد. رویترز می گوید از این تعداد فعلا فقط 4 شرکت بر این تصمیم پابرجا هستند و تحلیل گران معتقد هستند فقط یکی از این پروژه ها احتمالا امسال به نتیجه برسد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن