ابر پروژه های ده گانه آبی ترکیه

حجت میان آبادی | کارشناس محیط زیست

 

زمانیکه صحبت از اقدامات آبی  ترکیه می شود متأسفانه گستره اقدامات آبی این کشور،تنها به پروژه  گاپ واز 22سداین پروژه نیز، تنها به سد تکمیل شده  ایلیسو محدودمی شود. این درحالی ست که ترکیه ده ابرپروژه بزرگ آبی دارد.

 

لیست ده ابرپروژه های ده گانه ترکیه عبارتند از:

 

1- پروژه آناتولی جنوب شرقی (گاپ)

2- آناتولی شرقی (داپ)

3-آناتولی مرکزی

4-اگ‌گپ

5-توسعه‌ تراکیه (تراگپ)

6-مرمره گپ

7-توسعه‌ مدیترانه (آک دنیزگپ)

8-توسعه‌ غرب دریای سیاه (باک گپ)

9-توسعه‌ شرق دریای سیاه (دُکاپ)

10- دشت قونیه (کوپ)

 

 

این درحالی است که متأسفانه اقدامات و فعالیت های هیدرولیکی و هیدروپلیتیکی ترکیه از نظر سیاستگذاران، مجامع علمی، پژوهش‌های راهبردی و همچنین رسانه های اثرگذار در کشور تنها محدود به پروژه آناتولی جنوب شرقی (گاپ) شده است.

 

از بین  ده ابرپروژه آبی ترکیه در منطقه غرب آسیا، دو پروژه  گاپ و  داپ به طور مستقیم بر روی کشور ایران اثرگذار هستند. پروژه گاپ بر روی حوضه آبریز فرامرزی دجله – فرات و پروژه داپ بر روی حوضه فرامرزی  ارس -کورا در حال تکمیل و اجرا و بهره برداری هستند.

 

برای مثال، سد کاراکورت ترکیه (که در ماه گذشته تکمیل و آماده آبگیری شد) و در بالادست حوضه آبریز ارس قرار دارد، تنها یکی از چندین سد عظیم پروژه آناتولی شرقی (داپ) است.

 

 

شناخت منش ترکیه و رویکردهای هیدروپلیتیکی این کشور برای احیای امپراتوری عثمانی با کاربست پروژه‌های آبی، در سه مقیاس‌ فروملی، ملی و فراملی از اهمیت بسزایی برخوردار است. مقاله «تحلیل ابعاد مأموریت هیدرولیکی در هیدروپلیتیک ترکیه» به تفصیل به واکاوی این مسائل پرداخته است./کانال تلگرام @WaterDiplomacy

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن