اجرای طرح مدیریت خوردگی در شرکت ملی گاز ایران

نمایشگاه تخصصی خوردگی با محوریت مدیریت خوردگی، بازرسی فنی، ایمنی به مدت دو روز در تاریخ‌ 24 و 25 خرداد ماه توسط انجمن خوردگی ایران در مرکز همایش‌های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

به گزارش «انرژی امروز» از پژوهشگاه صنعت نفت، جابر نشاطی، رئیس پردیس و توسعه انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت در این همایش به سابقه طولانی پژوهشگاه و موضوع مدیریت خوردگی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه پژوهشگاه صنعت نفت با بیش از 50 سال تجربه در زمینه مدیریت خوردگی پیشرو بوده است و در این راستا با انجام طرح مدیریت خوردگی همواره به دنبال تدوین، بومی سازی و در نهایت اجرای موضوع مدیریت خوردگی در کل صنعت نفت بوده است.

ایشان در ادامه افزود: در این طرح بیش از 10 نوع مدل مدیریت خوردگی که در دنیا نیز مطرح است از سوی متخصصین خوردگی پژوهشگاه صنعت نفت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت بعد از بررسی‌‌های انجام شده، مدل بومی توسط پژوهشگاه به شرکت ملی گاز با هدف اجرا و پیاده سازی ارائه شد.

نشاطی در ادامه تصریح کرد: افزایش ایمنی در سازمان، بهینه سازی فرآیندهای بازرسی، بهینه کردن فرآیند تعمیرات و کاهش نشتی‌ها و همچنین بهینه سازی تزریق مواد شیمیایی از جمله اثربخشی‌های مدیریت خوردگی می‌باشد.

وی بحث ارتقاء وضعیت استفاده از بازدارند‌های خوردگی در بخش بالادست نفت و گاز را از دیگر اقدامات پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه خوردگی دانست و گفت: یکی از چالش‌های موجود در صنعت نفت و گاز میزان مصرف شیمیایی در حوزه‌های بالادستی است از این رو و در این پروژه حدود 20 میدان نفتی از نظر مصرف مواد شیمیایی مورد بررسی قرار گرفته است و در نهایت با نتایج به دست آمده توانستیم ارزیابی دقیقی از مصرف مواد شیمیایی در هر میدان را انجام دهیم.

نشاطی در همین راستا افزود: امیدوارم با اجرای دستورالعمل‌ها و فرآیندهایی که برای شرکت‌های تابعه نفت ابلاغ شده است بتوانیم در حوزه خوردگی در جهت حفظ این سرمایه ملی اثرگذار باشیم.

ایشان در این سخنرانی یادآور شد: یکی از اقدامات ارزشمند صورت گرفته پژوهشگاه صنعت نفت در سال 1400 موضوع تدوین و نظارت بر راکتور آیزوماکس پالایشگاه شازند اراک است که خوشبختانه با استفاده از متخصصین داخلی پژوهشگاه صنعت نفت توانستند دستورالعمل بازرسی و تعمیر این راکتور را با صرف هزینه بسیار کمتر نسبت به شرکت‌های خارجی ارائه دهند.

رئیس پردیس و توسعه انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت در خاتمه اظهار کرد: یکی از مشکلات اخیری که در زمینه میادین تولید نفت و گاز وجود دارد موضوع رسوب گذاری خطوط لوله انتقال نفت در مناطق عملیاتی است که این موضوع با هدف پیش بینی و ارزیابی میزان رسوب گذاری آب‌های تولیدی در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن