اجرای مرحله سوم طرح کهاب در هفت جایگاه منطقه ارومیه

بخارات بنزین در محل جایگاه به حداقل میزان خود می‌رسد

مدیرشرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه گفت: مرحله سوم طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) با هدف کم کردن هدررفت این سوخت توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در هفت جایگاه عرضه سوخت این منطقه اجرا می‌شود.

احمد مجرد افزود: کهاب طرحی برای صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت به شمار می‌آید که با اهداف زیست‌محیطی پایه‌گذاری شده است.

مجرد اضافه کرد: هدف اصلی این طرح کاهش از دست رفتن بخار بنزین در مراحل مختلف سوخت‌گیری است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ترکیبات هیدروکربنی سمی و فرار بوده و تمایل زیادی در جهت ترکیب با عناصر و مواد دیگر دارند، انتشار آنها در محیط، ترکیبات تازه‌ای را به وجود آورده و آثار نامطلوب فیزیولوژیکی، زیست‌محیطی و اقتصادی را به‌دنبال دارد که اجرای طرح کهاب جلوی این آثار نامطلوب را می‌گیرد.

برپایه این گزارش در بازدید روسای روابط عمومی، خدمات مهندسی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست منطقه از دو جایگاه پاسارگاد و سهرابیان از مجموعه جایگاه‌های شرکت صاحب نشان مهتاب، آخرین وضعیت اجرایی فاز سه طرح کهاب مورد بررسی قرار گرفت وعملا نحوه بازیافت بخارات بنزین به هنگام تخلیه نفتکش و برگشت آن به مخزن جایگاه مشاهده شد.

رئیس خدمات مهندسی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه در این بازدید گفت: به منظور کاهش، منتشر نشدن و هدایت بخار بنزین حاصل در جایگاه‌های عرضه سوخت با ایجاد یک خط برگشت بخار مابین مخازن زیرزمینی جایگاه و مخزن نفتکش از خروج بخار بنزین مخازن جایگاه‌ها در زمان تخلیه نفتکش به اتمسفر جلوگیری می‌شود.

فرهاد سلطانی رئیس خدمات مهندسی گفت: با در نظر گرفتن اصل «بالانس حجمی» بخار موجود به سمت نفتکش هدایت شده که در عمل یک مرحله تولید بخار از بین می‌رود.

سپس رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه ضمن تاکید بر رعایت استانداردهای ایمنی در اجرای فاز سه طرح کهاب گفت: در پی اجرای موفقیت آمیز مرحله بازیافت بخارات بنزین در مرحله سه طرح کهاب سایر مجاری عرضه می‌توانند با اجرای فاز سه طرح کهاب به میزان قابل توجهی از انتشار بخارات بنزین و هدر رفت آن جلوگیری کنند.

ساسان حیدراسدی خاطر نشان کرد: دستیابی به اهداف زیست محیطی در منطقه از برنامه‌های استراتژی شرکت محسوب شده و در محل انبارهای نفت و جایگاه‌های سوخت کنترل می‌شود.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ارومیه با اشاره به قانون صیانت از حقوق شهروندی گفت: با اجرای طرح کهاب که یکی از طرح‌های مهم زیست محیطی محسوب می‌شود بخارات بنزین در محل جایگاه به حداقل میزان خود می‌رسد.

ناصر مقدسی افزود: اجرای طرح کهاب به معنی واقعی ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بوده و بازیافت بخارات بنزین به میزان قابل ملاحظه‌ای در جایگاه‌ها افزایش خواهد یافت و به ویژه در تابستان از تبخیر بنزین جلوگیری شده و از نظر اقتصادی به نفع جایگاه‌داران است.

به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه، در این بازدید نمایندگان فنی و اچ‌اس‌ایی شرکت مهتاب و شرکت سازنده دستگاه فاز سه طرح کهاب در محل جایگاه حضور داشتند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن