اجرای پروژه پروژه مغاطیس هوایی زاگرس توسط كارشناسان زمين‌شناسی وزارت نفت

كارشناسان بخش زمين‌شناسی و اكتشاف معاونت بررسی طرح‌های منابع هیدروكربوری (نفت‌و‌گاز) مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی در روزهای ١٧و١۸ آبان‌ماه ١۴٠١ به‌منظور بررسی وضعیت پیشرفت فیزیكی پروژه مغناطیس هوایی زاگرس، از محل انجام عملیات برداشت داده‌های اين پروژه در شهر عسلويه دیدن کردند.

به گزارش «انرژی امروز» از معاونت بررسی طرح‌های منابع هیدروکربوری؛ در این ماموریت دو روزه، جلسه‌ای به میزبانی اداره برنامه‌ریزی و بررسی طرح‌های مدیریت اکتشاف در محل کمپ برگزار شد و چگونگی مراحل برداشت داده‌های مغناطیس هوایی، روند اجرا و مشکلات و موانع پروژه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از آن، از هواپیما، ایستگاه زمینی و کارگاه پروژه در فرودگاه عسلویه بازدید بعمل آمد.

این پروژه به‌منظور پوشش و برداشت داده‌های مغناطیس هوایی در استان‌های فارس، هرمزگان و بوشهر در محدوده‌ای به‌ وسعت ۸٠ هزار کیلومترمربع، طی مدت ١۶ ماه تعریف شده که پیشرفت واقعی آن در زمان بازدید، 13.7 درصد گزارش شده است.

بنا به گفته کارشناسان ژئوفیزیک ناظر بر طرح، برداشت داده‌های مغناطیس هوابرد، به‌وسیله هلیکوپتر و هواپیما انجام می‌گیرد که به‌دلیل هزینه‌بر بودن استفاده از هلیکوپتر و سرعت کمتر برداشت داده‌ها نسبت به هواپیما، برداشت داده‌های مغناطیس هوایی از طریق هواپیما انجام می‌شود.

پروژه مغاطیس هوایی زاگرس، اولین تجربه برداشت داده‌های مغناطیس هوابرد در سطح شرکت ملی نفت ایران می‌باشد که تمامی مراحل برداشت اعم از تجهیز هواپیما و برداشت ژئوفیزیکی، پردازش و تفسیر داده‌ها توسط شرکت‌ها و کارشناسان داخلی انجام می‌گیرد.

گفتنی است، سابقه برداشت داده‌های مغناطیس هوایی در مطالعات اکتشافی و در سطح شرکت ملی نفت ایران به پیش از انقلاب اسلامی بر می‌گردد و پس از انقلاب نیز، تنها داده‌های مغناطیس هوایی، در حوضه زمین‌شناسی دزفول در سال ۲٠٠۲ توسط یک شرکت خارجی به وسیله هواپیما برداشت شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن