ادعای خسارت 15 میلیارد دلاری نفتا برای لغو خط لوله کی‌ استون

شرکت تی سی انرژی بیانیه ای منتشر کرده است که بر اساس موافقتنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی، نفتا، مدعی است که از لغو خط لوله کی استون XL تا 15 میلیارد دلار خسارت دیده است.

به گزارش «انرژی امروز» بر پایه پیمان نفتا (NAFTA) این شرکت مدعی است که بر اساس توافق بین ایالات متحده- کانادا-مکزیک، باید خسارت‌های اقتصادی حاص از ابطال پروژه خط لوله کی استون XL به دستور رییس جمهور ایالات متحده وصول شود.

شرکت تی سی انرژی  (TC Energy) می گوید باید 15 میلیارد دلار غرامت دریافت کند چون این شرکت از نقض عهد دولت آمریکا در التزام به نفتا متضرر شده است.

شرکت تی‌سی انرژی که در کلگری کانادا مستقر است پس از لغو مجوز این پروژه توسط بایدن ساخت خط لوله را تعلیق کرده بود. تصمیم تی‌سی انرژی یک کشمکش طولانی بر سر خط لوله ۱۲۰۰ مایلی (۱۹۳۰ کیلومتر) که قرار بود روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت گرفته شده از ماسه نفتی کانادا را از آلبرتا به استیل سیتی در نبراسکا برساند، به خط پایان رساند.

نقشه مسیر خط لول کی استون

اما حالا تی‌سی انرژی، اپراتور و سازنده خط لوله کی‌استون کانادا به دنبال دریافت غرامتی ۱۵ میلیارد دلاری از دولت بایدن است.

راشاتودی گزارش داده است که طبق بیانیه این شرکت دولت آمریکا با تصمیم برای لغو ۹ میلیارد دلاری‌ای که می‌توانست روزانه ۸۳۰ هزار بشکه نفت خام کانادا را به آمریکا منتقل کند، توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی را نقض کرده است.

مقامات آمریکایی در ماه ژانویه توصیه کرده بودند که تی‌سی انرژی برای دریافت خسارت به دادگاه شکایت نکند و حتی این مشکل را از طریق معاهده نفتا هم پیگیری نکند بلکه در عوض با فروش تجهیزات به کار رفته  آن بخشی از ضرر و زیان خود را جبران کند.

اعتراض فعالین محیط زیست به خط لوله کی استون

بر اساس گزارش بلومبرگ این پروژه در زمان باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ رد شد و دو سال بعد توسط دونالد ترامپ احیا شد. اما بایدن در روز اولش در کاخ سفید جلوی آن را گرفت.  فعالان محیط‌زیستی می‌گویند این خط لوله برای سوزاندن نفت سنگین تولید شده با صرف انرژی زیاد در آلبرتا ساخته می شود و سوزاندن این سوخت موجب بدتر شدن تغییرات اقلیمی می‌شود. آنها در حدود یک دهه کمپینی علیه آن برپا کردند که به زودی گسترش یافت و سلبریتی‌ها هم در آنها حضور ‌یافتند.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن