ادعای نماینده تندرو مجلس درباره افزایش پانصد درصدی نرخ سوخت

روز گذشته موضوع افزایش قیمت بنزین در کشور بحثبرانگیز شد. رجانیوز در یکی از خبرهای خود مصوبه هیئت وزیران منتشر کرد که حاکی از افزایش تدریجی قیمت بنزین بود.
به گزارش «انرژی امروز» از روزنامه هم میهن، در مصوبه یادشده که «در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ به تصویب رسیده و ۱۳ مهرماه ابلاغ شده، دولت مقرر کرده است فاصله قیمتی میان بنزین و گاز سیانجی کاهش یابد تا مصرفکنندگان به استفاده از گاز به جای بنزین ترغیب شوند. بر اساس این مصوبه، اصلاح قیمتها قرار است بهصورت تدریجی انجام شود؛ روشی که در دولت اصلاحات نیز تجربه شد و بر مبنای آن نرخ بنزین هر سال با توجه به میزان تورم سالانه تعدیل میشد.» اما تاریخ این مصوبه مشخص نیست.
گرانسازی در خفا
امیرحسین ثابتی، نماینده تهران و نزدیک به سعید جلیلی در صحن علنی مجلس از افزایش عجیب و غریب قیمت بنزین خبر داده و گفت: «بحث سهنرخی شدن بنزین در حال جدی شدن است. همانطور که LPG را در خفا گرانسازی کردید و من از هیئت تطبیق میخواهم که آن را رد کند، چون غیرقانونی است، سهنرخی شدن بنزین قرار است با افزایش 300 تا 500درصد انجام شود. مگر آمدهاید کشور را به هم بریزید؟ آمدهاید کشور را اداره کنید نه اینکه به مردم فشار بیاورید.
درحالیکه راههای غیرقیمتی وجود دارد. اگر هم میخواهید[بنزین را] گران کنید، فوقش ۱۰ یا ۱۵ درصد باشد. بروید جلوی قاچاق سوخت را بگیرید. فردی در پمپ بنزینی بوده که تراکنش مالی او بالای یک میلیارد است. این غیر از قاچاق است؟» اما مهم هشدار او درباره به هم ریختن کشور با افزایش قیمت بنزین است.
با توجه به حوادث آبان سال 98 و اعتراضات گسترده که در پی گرانی بنزین رخ داد و بسیاری از هموطنانمان در آن جان باختند، نمایندگان مجلس و مسئولان امر نیک میدانند که گران شدن قیمت میتواند بنزینی را بر آتش اعتراضات کف خیابان بریزد. با این تفاوت که دیگر رئیسجمهور نمیتواند اعلام کند: «من کلاً این امر را به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار کردم. در سران قوا ما درباره این [افزایش قیمت بنزین] بحث و مصوب کرده بودیم.
گفتم اجرای آن را با تبلیغات، صداوسیما با برنامهریزی انجام دهد. به من هم نگویید. هر وقت که در شورای امنیت کشور مناسب دیدید آن را اجرا کنید. اصلاً شبی که اجرا شد من نمیدانستم آن هفته است یا هفته بعد. من هم مثل شما صبح جمعه دیدم قیمت تغییر کرده است.» مردمی که نفسهایشان در گرانیها به شماره افتاده است شاید به این نتیجه برسند که چیزی برای از دست دادن و توانی برای تحمل گرانی بیشتر ندارند و باز هم تاریخ حوادث تلخ تکرار شود.
خبری از افزایش قیمت بنزین نیست
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه اما چنین ادعایی را رد کرده و به بازار گفت: «منظور از سهنرخی شدن بنزین همان عرضه بنزین سوپر وارداتی است. بر اساس آنچه توافق شده قرار است که بنزین سوپر بر اساس قیمت تمامشده واردات در کشور عرضه شود و طبیعی است که قیمت آن چندین برابر قیمت بنزین ۱۵۰۰تومانی و ۳ هزار تومانی است. دولت برای افزایش قیمت بنزین هیچ نیازی به اخذ مجوز از مجلس ندارد و قانون چنین اختیاری را به او داده است. اما در حال حاضر خبری در مورد افزایش قیمت بنزین نیست و برنامه دولت جبران بخشی از ناترازی از محل واردات بنزین سوپر و عرضه آن به قیمت واقعی است.»
افزایش قیمت بنزین در حال بررسی نیست
اسماعیل حسینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفتوگوی تلویزیونی تاکید کرد: «اکنون در کمیسیونهای مجلس، هیچ طرحی در ارتباط با اصلاح قیمت حاملهای انرژی در حال بررسی نیست؛ اما از نظر قانونی، مجلس قبلاً این اختیار را به دولت واگذار کرده است که با توجه به شرایط، قیمت حاملهای انرژی را اصلاح کند. دولت اخیراً یک مصوبه راجع به موارد مختلف داشت که یکی از بندهای آن هم به موضوع اصلاح قیمت حاملهای انرژی، مشخصاً بنزین و نفت و گاز اشاره کرده بود. ولی چیزی تصویب نشد؛ صرفاً یک پیشنهاد مطرح شده که دولت در صورتی که هیئت وزیران تصویب کند قیمت بنزین و نفت و گاز را میتواند متناسب با تورم سال قبل اصلاح کند.
بنزین در کشور ما مفت است
محمد مهدی طباطبایی، معاون ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رئیسجمهور آتش موضوع افزایش قیمت بنزین را بار دیگر روشن کرد و سهشنبه 22 مهر در مصاحبهای با دانشجو تاکید کرد: «بنزین باید گران شود اما باید در فرآیندی باشد که جامعه آن را بپذیرد. فکر نمیکنم که امسال گرانی بنزین اتفاق بیفتد چون پزشکیان مقید است اقدامی انجام نشود که مردم نسبت به آن ناراحت شوند. هرگز جمعه صبح متوجه نمیشویم. بنزین بیخود در کشور ما یک مسئله حیثیتی شده است. در حال حاضر قیمت بنزین در کشور ما مفت است.» این جمله چندمین بار است که توسط مسئولان دولت چهاردهم اعلام شده است.» پس از این اظهارنظر بود که امیرحسین ثابتی از افزایش قیمت بنزین آن هم تا 500 درصد خبر داد.
افزایش قیمت بنزین تکذیب نشد
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت با اشاره به اینکه من مصوبهای در این خصوص در دولت ندیدهام، گفت: «اما قطعاً دولت در این زمینه شفاف عمل خواهد کرد و مردم را در جریان خواهد گذاشت. دولت هر کاری انجام دهد پنهانکاری نخواهد داشت و مستقیم با مردم صحبت میکند. موضوع معیشت مردم و جلوگیری از اثرات آن حتماً بررسی میشود. مایل نیستیم به مردم فشاری وارد شود. اما نمیتوانیم از واقعیتها چشم بپوشانیم. اگر کاری انجام شود، روی کارتهای بنزین نیست بلکه روی سهمیههای اضافه خواهد بود.»
در حقیقت مهاجرانی افزایش قیمت بنزین را رد نکرده است. بلکه به نوعی افزایش قیمت بنزین آزاد را تشریح کرده است. اما موضوع قابل تأمل آن است که این دولت تصمیم داشت کارتهای سوخت را جمعآوری کند و به جای آن بنزین به کارت بانکی متصل شود تا آنهایی که خودرو ندارند هم از سوبسید پرداختشده به بنزین محروم نمانند. اما اظهارنظرهای جدید بیشتر حاکی از سردرگمی دولت و تصمیم قطعی برای افزایش قیمت بنزین است.




علت و راه حل برای بحران آب، آلودگی شدید هوا در کشور و در نتیجه، خشکسالی، ترافیک، ناترازی سوخت، و مشکلات اقتصادی مردم، مانند تورم، بیکاری و کم بودن حقوقها و فرار سرمایه ها ازکشور و افزایش جمعیت افغانها
متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم بسیار دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و کشور را تهدید میکند.
از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، فشار اقتصادی و آسیب آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است ( مثلا سالهای 76 تا 84 با اینکه، قیمت بنزین به قیمت جهانی یعنی حدود 1 دلار نزدیکتر بود، اما تورم، کمتر و اوضاع اقتصادی بهتر بود ).
تعیین دستوری قیمتها ( در اقتصادهای کشورهایی مانند ایران، کوبا ونزوئلا و …) ریشه اصلی مشکلات است و نتایج زیر را دارد:
۱- قیمت دستوری باعث کاهش تولید و درآمد و باعث مشکلات اقتصادی شرکتها و همچنین کسری بودجه دولت ، تورم و بیکاری و کم بودن حقوقها و فرار نخبگان و متخصصان و سرمایه و قاچاق گسترده (بخاطر اختلاف قیمت با خارج) میشود. مثلا یک نانوایی یا هر بنگاه اقتصادی یا شرکتی که قیمت محصولش توسط دولت، بصورت دستوری تعیین میشود، نمیتواند به نیروی کار ، حقوق بالا بدهد.
۲- قیمت دستوری، باعث مصرف بسیار زیاد و اسرافگرایانه سوخت و منابع (بنزین، گاز، برق، آب و…) ترافیک، ناترازی سوخت، آلودگی شدید هوا در کشور و در نتیجه، خشکسالی و خشکی ذخایر آب و در نتیجه تهدید حیات در کل کشور میشود (افزایش بارندگی، پس از هر دوره کاهش رفت و آمد و مصرف سوخت در سالهای 98 و 99 و عید نوروز سالهای گذشته استان تهران یکی از نشانه های این موضوع است)
اگر مردم میدونستن، تعیین دستوری قیمت انرژی توسط دولت و مجلس ( مخصوصا بنزین) ، این آسیبهای وحشتناک برای مردم و کشور داره، دولت رو مجبور میکردن قیمتا رو به خود مردم بسپاره( عرضه و تقاضا در بازار)
پیشنهاد راه حل:
مهمترین عامل برای حل این مسائل، ایجاد انگیزه اقتصادی با آزادسازی قیمتهاست.
پیش نیاز همه اصلاحات اقتصادی و حل ناترازیها ، جلب اعتماد مردم است از راههای زیر:
۱- حذف بودجه عمومی نهادهای پر هزینه و غیر مولد مانند صدا و سیما و نهادهای مذهبی و…
۲- بستن مسیرهای قاچاق و رانت و فساد ( بویژه برای نهادهای قدرت )
۳- حذف هزینه های غیر ضروری خارج از کشور و بهبود روابط خارجی
۴- دریافت مالیات از همه نهادهای اقتصادی از جمله نهادهای حاکمیتی
۵- ارائه سهمیه سوخت و انرژی به همه مردم دارای کد ملی ( نه به بیگانگان و اتباع خارجی)
سپس انجام اصلاحات اقتصادی.
قیمت دستوری کالا و خدمات و سوخت، نابود کننده اقتصاد کشور و کسب و کار مردم، و علت اصلی ترافیک، ناترازی سوخت، آلودگی شدید هوا و خشکسالی، و همچنین مشکلات اقتصادی مردم، مانند بیکاری و کم بودن حقوقها و فرار متخصصان و سرمایه ها ازکشور و هجوم افغانها به کشور و به هدر رفت منابع است. با قیمت دستوری کالا و ارز (یعنی دخالت دولت در قیمت گزاری)، هر سرمایه گزاری (چه دولتی و چه خصوصی) در زمینه تولید و حمل و نقل و انرژی و… ، بی فایده و همراه با ضررر و زیان و اتلاف سرمایه مردم و کشور خواهد بود. در نهایت باعث کاهش تولید بدلیل عدم سرمایه گزاری و ناترازی و قحطی میشود (مثل وضعیت کنونی کشور).
بهترین راه حل برای آن، پرداخت سهمیه مستقیم سوخت و انرژی به مردم و سپس آزادسازی قیمت بر اساس عرضه و تقاضا است. اینکار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند. همچنین، تنها مردم ایران میتواننده از این منابع و یارانه ها بهره مند شوند
با پرداخت سهمیه و یارانه( سوخت، انرژی، آب و ..) به کارت بانکی افراد ، میتوان قیمت حاملهای انرژی را به تدریج آزادسازی سازی کرد و با سهمیه صرفه جویی شده توسط افراد، هزینه های رفت و آمد و قبوض انرژی و برخی هزینه ها را پرداخت کرد. که انگیزه بالایی برای صرفه جویی همه حاملهای انرژی و بنزین و منابع را به همراه دارد.
البته لازمه این اصلاحات اقتصادی، اعتماد بین مردم و دولت هست.
تا زمانیکه قیمت سوخت و انرژی دستوری است، هیچگاه مصرف بهینه و استفاده فراگیر از انرژی پاک ( خورشیدی، بادی و ..) و سرمایه گزاری در وسایل نقلیه عمومی و تولید خودروهای بهتر اتفاق نخواهد افتاد ، نه توسط دولت و نه مردم ، و این موضوع تنها با واقعی سازی قیمت انرژی ( قیمت بین المللی و شناور وابسته به عرضه و تقاضا ) و پلکانی بودن آن ، قابل انجام است و هر کاری که اصلاح قیمت را شامل نشود ، عوامفریبی است. اگر این اصلاحات انجام نشود در آینده ای نزدیک ، قحطی و خاموشی بسیار شدیدتر خواهد شد و کشور را به سمت شرایط بسیار وخیم تر و فروپاشی می برد. اگر میپسندید لطفا منتشر کنید