ارمغان توسعه یافته ها برای فقرا:صادرات 14 میلیون خودروی از رده خارج

اتحادیه اروپا بزرگ ترین صادر کننده خودروهای از رده خارج است

سازمان ملل متحد می گوید سالانه میلیون ها خودروی از رده خارج از ایالات متحده، اروپا و ژاپن به سمت کشورهای در حال توسعه فرستاده می شود که به آلوده شدن هوای این کشورها ختم می شود.

به گزارش «انرژی امروز» از گاردین، بر اساس گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل، بین سال های 2015 تا 2018 حدود 14 میلیون دستگاه خودرو از کشورهای توسعه بافته به کشورهای کم درآمد صادر شده است. این خودروها همگی از رده خارج هستند. حدود 40 درصد از این خودروها به کشورهای آفریقایی رسیده است.

اتحادیه اروپا بزرگ ترین صادر کننده خودروهای از رده خارج است و 7.5 میلیون دستگاه خودروی از این دست صادر کرده است، مقصد بیشتر این خودروها کشورهای شمال و غرب آفریقا بودند.

سوای مشکلات دیگر، این خودروهای کارکرده مانع بزرگی هستند برای دولت های این منطقه که تلاش می کنند به نحوی با آلودگی هوا در شهرهایشان مقابله کنند.

خودروهایی که پولدارهای اروپایی و آمریکایی به کشورهای فقیر می فرستند از جمله بزرگ ترین آلوده کننده های هوای کشورهای کم درآمد هستند.

در کل دنیا یک چهارم انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به حمل و نقل شهری است، ذرات ریز PM2.5، اکسیدهای نیتروژن، و… ره‌آورد این خودرها هستند.

برنامه محیط زیست سازمان ملل می گوید دو سوم 146 کشوری که مورد مطالعه قرار گرفتند سیاست هایی «ضعیف» و یا «بسیار ضعیف» در زمینه ساز و کارهای واردات خودروهای کارکرده دارند. در حال حاضر هیچ توافق جهانی یا منطقه ای در تجارت خودروهای کار کرده وجود ندارد. و 100 کشور اصلا استانداردی برای انتشارات خودروها ندارند.

نیجریه که در گروه با سیاست گذاری «بسیار ضعیف» در زمینه خودروها جای گرفته، در 2018 حدود 238760 دستگاه خودرو وارد کرد که 16 درصد از کل واردات این کشور را شامل می شوند. در 2016 شهری در جنوب این کشور به نام اونیتشا، آلوده ترین شهر دنیا لقب گرفت، دلیلش کیفیت بسیار پایین بنزین خودروها بود.

حالا برخی کشورهای آفریقایی به فکر چاره جویی افتاده اند. در ماه فوریه، 15 وزیر انرژی از مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، ایکواس Ecowas، جلسه ای تشکیل دادند تا بلکه بتوانند قوانین خود را بازبینی کنند.

هر چند از سال 2014 کشوری مانند کنیا قوانین سختگیرانه ای برای رهایی از آلودگی هوا وضع کرده است اما مقامات می گویند هنوز هم خودروها عمده ترین دلیل آلودگی هوا در این کشور هستند.

به غیر از آلودگی هوا استفاده از خودروهای از رده خارج به تصادفات منجر به مرگ یا جراحات خطرناک منتهی می شود. آفریقا بالاترین آمار مرگ و میر در تصادفات جاده ای را دارد، 240 هزار کشته در هر سال.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن