اسیدی شدن اقیانوس منجمد شمالی افزایش یافته است

جذب بیشتر دی اکسید کربن در شمالگان

دانشمندان می گویند اسیدی شدن اقیانوس منجمد شمالی بدتر از آن چیزی است که در گذشته تصور می شد.

به گزارش «انرژی امروز» از ساینس دیلی، تحقیقات جدید محققان نشان می دهد که اقیانوس منجمد شمالی در قرن بیست و یک بیش از آنچه که قبلا مدل های اقلیمی نشان داده بودند دی اکسید کربن جذب خواهند کرد. دی اکسید کربن اضافی جذب شده در اقیانوس منجمد شمالی مشخصا به اسیدی شدن بیشتر این اکوسیستم منجر خواهد شد.

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه برن و اکول نورمال سوپریور در پاریس انجام شده است. اسیدی شدن اقیانوس ها حیات موجودات این پهنه های آبی را تهدید می کند و در نهایت بر زنجیره غذایی تاثیر زیان باری خواهد داشت.

اقیانوس ها مقادیر زیادی از دی اکسید کربن تولید بشر را از اتمسفر جذب می کنند. این دی اکسید کربن اضافی باعث اسیدی شدن آب اقیانوس ها می شود، فرایندی که هم اکنون هم در آب این اکوسیستم ها دیده می شود.

اسیدی شدن آب اقیانوس ها به ویژه تهدید کننده حیات موجوداتی هست که اسکلت و پوسته کربنات کلسیمی دارند. اقیانوس منجمد شمالی منطقه ای است که انتظار می رود اسیدی شدن در آن بیش ار نقاط دیگر باشد.

مطالعه ای که اخیرا در ژورنال نیچر منتشر شده است نشان داده است که اسیدی شدن اقیانوس منجمد شمالی احمالا از آنچه که قبلا تصور می شد بیشتر خواهد بود.

نتایج این مطالعه نشان داده است که با ادامه افزایش غلظت دی اکسید کربن اتمسفر، کوچکترین دریا از هفت دریا 20 درصد از دی اکسید کربن را در طول قرن بیست و یکم جذب خواهد کرد.  بنابراین در عمق بین 200 تا 1000 متری، اسیدی شدن اقیانوس ها بیشتر خواهد بود. این عمق پناهگاهی برای بسیاری از موجودات دریایی است.

اسیدی شدن اقیانوس ها بر زنجیره غذایی هم تاثیر منفی دارد. به این صورت که موجودات با اسکلت و پوسته کربنات کلسیم توان مقاومت در برابر اسیدی شدن دریاها را ندارند. پوسته و اسکلت این موجودات در چنین آبهایی شروع به حل شدن می شود.

دانشمندان حدث می زنند که این وضعیت در اقیانوس منجمد شمالی بدتر باشد. از بین رفتن این موجود در نهایت بر زنجیره غذایی در اقیانوس ها تاثیر منفی نهاده و باعث از بین رفتن ماهی ها و پستانداران دریایی می شود.

 

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن