اضافه شدن تعرفه برق فقط سالی يكبار
پاكات دومين مناقصه بيمه حوادث مشتركان خانگی و تجاری گشایش یافت

مدیركل مدیریت مصرف و امور مشتركان توانیر تاكید كرد: تعرفه برق بر اساس قوانین ابلاغی تنها سالی یكبار تغییر میكند كه از سال 96 به بعد این میزان برای همه مشتركان سالانه 7 درصد بوده است.
به گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، عبدالامیر یاقوتی در برنامه صبح بخیر ایران امروز یكشنبه گفت: بر اساس مجوزهای قانونی از سال 96 به بعد، سالانه تنها 7 درصد به قیمت برق اضافه میشود.
به گفته یاقوتی، مشتركانی كه الگوی مصرف را رعایت نكنند 16 درصد به تعرفه آنها اضافه میشود.
مدیركل مدیریت مصرف و امور مشتركان توانیر با بیان این كه الگوی مصرف در هر منطقه بر اساس شرایط جغرافیایی و دمایی متفاوت بوده و در مجموع مبنایی است كه میزان مصرف، بر اساس آن تنظیم میشود، افزود: الگوی مصرف برق در مناطق عادی كشور 300 كیلووات ساعت است كه این میزان برای استفاده از وسایلی مانند یخچال و فریزر، روشنایی، صوتی و تصویری و سیستم سرمایشی كافی است.
یاقوتی با اشاره به این كه 40 درصد از برق خانوارها در بخش سرمایشی و 30 درصد توسط یخچال و فریزر مصرف میشود، گفت: الباقی برق در یك منزل مسكونی در بخش روشنایی، سیستمهای صوتی و تصویری و… مصرف میشود.
یاقوتی با بیان این كه 86 درصد از مشتركان برق الگوهای تعیین شده را رعایت میكنند، افزود: 14 درصد از مشتركان جزو گروههای پر مصرف هستند، اما از این میان نیز تنها 2 درصد مشتركان دو برابر الگو مصرف برق دارند.
وی گفت: راههای ساده ای برای كاهش مصرف برق وجود دارد كه به طور مثال قرار دادن كولرهای گازی روی دمای 25 درجه و یا استفاده از دور كند كولرهای آبی میتواند مصرف را به شدت كاهش دهد، همچنین خاموش كردن سیستمهای صوتی و تصویری به جای قراردادن آنها در حالت آماده بهكار(استندبای) و تنظیم زمان پخت و پز به زمانهای خنك شبانه روز كه باعث كاهش تولید گرمایش در منزل میشود، میتواند مصرف را كمتر كند.
مدیركل مدیریت مصرف و امور مشتركان توانیر در خصوص بیمه مشتركان نیز با بیان اینكه ماهانه 100 تومان از مشتركان(شهری)، 50 تومان از مشتركان روستایی و یكهزار تومان از مشتركان تجاری به عنوان بیمه دریافت میشود، اظهار داشت: انتخاب شركت بیمهگر بر اساس قانون به صورت مناقصه انجام میشود كه فرایند تعریف شده ای دارد و در سال جاری یكبار مناقصه انتخاب شركت بیمه گر برگزار شد كه برنده ای نداشت، اما برای بار دوم این مناقصه برگزار شده است كه پاكات آن در هفته جاری بازگشایی میشود و امیدواریم كه با انتخاب شركت بیمهگر، روند پرداختها آغاز و تا پیش از آبان ماه همه خسارتها به مشتركان پرداخت شود.
یاقوتی تصریح كرد: شركت توانیر به منظور ثبت و نگهداری سوابق مشتركانی كه دچار خسارت شدهاند، اقدام به راه اندازی سامانهای به نام بیمه حوادث مشتركین كرده است كه مشتركان میتوانند از طریق آن اقدام به ثبت موارد نمایند.
برپایه این گزارش ، دسترسی به این سامانه از طریق آدرس https://bime.tavanir.org.ir امكانپذیر است.



