اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست واریز نشده است!

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست با انتقاد از عدم تخصیص اعتبارات گفت: متاسفانه با گذشت ۱۰ ماه و علیرغم پیگیری های سازمان هنوز مبلغی واریز نشده است و بخش زیادی از فعالیت های این سازمان وابسته به فصل است و ماهیت آنی دارد، و اگر این فصول بگذرد با از دست دادن زمان اقدام های مربوطه در زمان خودش انجام نمی شود که باید توجه ویژه داشت.

به گزارش «انرژی امروز» از سازمان حفاظت محیط زیست؛ حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در نشست خبری امروز که به‌صورت مجازی در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، به اقدام ها و فعالیت های معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد وگفت: یکی از اقدام های انجام شده، سرشماری پستانداران و پرندگان بوده است.

وی درباره مهاجرت پرندگان گفت: مهاجرت پرندگان به علت وضعیت عرض‌های بالایی مقداری کم شده است ولی گونه‌ کمیابی مانند غاز پیشانی سفید کوچک افزایش مطلوبی داشته و به عدد ۵۰۰۰ بال رسیده است و وضعیت میش مرغ هم بهتر شده است.

عدم تخصیص اعتبار یکی از دغدغه های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است

معاون محیط زیست طبیعی وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره عدم تخصیص اعتبار گفت : مهمترین نگرانی و دغدغه ما نبود اعتبار است حتی اگر پول می دهند اما کم است، ۱۰ ماه از سال گذشته است به رغم پیگیری های بعمل آمده توسط این سازمان هنوز نقدینگی نداریم، بخش زیادی از فعالیت های ما وابسته به فصل است و ماهیت آنی دارد، مانند بیماری ها و سرشماری حیات وحش که با دست دادن زمان نمی توان دیگر کاری انجام داد  ویا سرشماری باید آخر پاییز و اوایل زمستان انجام شود و اگر این فصول بگذرد دیگر زمان از دست می رود و تمامی این فعالیت ها به اعتبار نیاز است.

وی افزود: جامعه علمی و دوستداران محیط زیست انتظار دارند که سازمان محیط زیست رفتار ایده آلی برای حیوانات چه از نظر درمان و چه انتقال انجام دهد که تمامی این فعالیت ها به اعتبار نیاز است که امیدوارم این مساله حل شود.

مقابله با چرای بی‌رویه دام مستلزم همکاری همه دستگاه‌ها

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به معضل چرای دام‌ گفت: چرای بی‌رویه، کمبود نیرو و محیط‌بانان سبب شده کنترل با دشواری انجام شود. مقابله با چرای بی‌رویه دام بستگی به همکاری دیگر دستگاه‌ها دارد و همچنین جلب مشارکت مردم در قرق‌های اختصاصی می‌تواند عصای دست سازمان حفاظت محیط زیست باشد.

وی درباره صنعت گردشگری در محیط زیست گفت: متاسفانه اکوتوریسم به جای داشتن منفعت برای سازمان حفاظت محیط زیست، بیشتر موجب اتلاف وقت و انرژی کارشناسان سازمان می شود. ما باید زیرساخت حقوقی مناسبی را فراهم کنیم تا صنعت گردشگری بتواند به اقتصاد محیط زیست کمک کند.

اکبری با تاکید بر لزوم همکاری با مردم برای حافظت از زیستگاه‌ها و گونه‌های موجود در آن گفت: ما باید با مردم همکاری کنیم تا بتوانیم از گونه‌ها و زیستگاه ها حفاظت کنیم.

بررسی درخواست‌های ایجاد قرق اختصاصی

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به قرق‌های اختصاصی در کشور اظهارکرد: اگر استان‌ها درخواست احداث قرق اختصاصی کنند، آن را در دستور کار قرار می‌دهیم. برخی از این درخواست‌ها در حال حاضر در حال بررسی در کمیته است تا پس از هماهنگی با سازمان جنگل‌ها در شورای عالی محیط زیست مطرح و تصویب شود. این فرایند پیچیده و زمان‌بر اما در حال پیشرفت است.

وی درباره صدور مجوز شکار در قرق‌های اختصاصی گفت: تمامی پروانه‌هایی که در سال جاری در قرق‌های اختصاص برای شکار صادر شده به تعداد ۸۱ راس بوده است. که با فروش مجوز شکار دفتر تخصصی توانسته است برخی از هزینه‌ها را جبران کند.

وضعیت تالاب میانکاله پیچیده شده است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین وضعیت تالاب میانکاله گفت: وضعیت این منطقه به‌شدت پیچیده شده و دلیل مشخصی برای مرگ و میر پرندگان و انتقال بیماری در آن مشخص نشده است. گردش ناکافی آب و پسرفت دریا نیز مزید بر علت شده‌ است تا شرایط را وخیم‌تر کند. معاونت محیط زیست دریایی وتالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست در این باره بررسی‌هایی لازم را انجام داده است و با انجام لایروبی جریان آب بین خلیج گرگان با دریای خزر برقرار شده است.

حسن اکبری افزود: یکی از ایرادات گرفته شده این است که مواد غذایی در بستر رسوب کرده و ممکن است با لایروبی موجب از بین رفتن مواد غذایی و وضعیت موجود را بدتر کند. ورود مواد غذایی باید به تالاب محدود باشد و فاضلاب‌های صنعتی و کشاورزی نیز مدیریت شود. در کل تلاش‌های سازمان در این باره نتیجه‌ای نداشته است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به ظرفیت‌های اکولوژیک هر منطقه گفت: حل معضلات محیط زیست مستلزم عزم جدی است و به  اعتبارات مطلوبی نیاز است و این در حالی است که درگیر مشکلات اعتبارات هستیم. متاسفانه وقتی مشکلی در کشور پیش می‌آید پس از پنج سال خود را نشان می‌دهد، رفع آن سال‌ها زمان می‌برد که دیگر غیرممکن و یا دشوار است.

وی همچنین درباره بهره‌برداری از منابع زیستی منطقه فریدونکنار اظهارکرد: راه حلی برای قطع فعالیت بهره‌برداران نیست. ما باید به توان اکولوژیک و زیستی پهنه‌ها توجه کنیم. در این سال‌ها به علت توجه صرف به توسعه و اشتغال، آسیب غیرقابل جبرانی به محیط زیست زده‌ایم اما فاکتور دیگری مانند معیشت مردم نیز وجود دارد و نمی‌توان آن‌را نادیده گرفت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: برداشت پرندگان در فریدونکنار به شکل سنتی انجام می‌شود که تحت شرایطی مشخص مانعی ندارد. مشکل فعلی برداشت بیش از حد است که تبدیل به یک چالش اجتماعی شده است. برای حل این مشکل میزان جدیت نهادها اهمیت دارد. ما اگر مجبور شویم برای برخورد با متخلفان از دستگاه‌های قضایی استفاده خواهیم کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن