افت تجارت خارجی آلمان در سایه کرونا
در ماه مارس صادرات آلمان ۱۲ درصد افت کرد
آغاز بحران کرونا همراه بود با کاهش صادرات آلمان. در ماه مارس صادرات این کشور نزدیک به ۱۲ درصد افت کرد. تاثیر کرونا بر تجارت جهانی به بحث بر سر سود و زیان روند جهانیشدن هم دامن زده است.
روز جمعه، ۱۹ اردیبهشت (هشتم ماه مه) خبرگزاری آلمان گزارش داد که صادرات آلمان در ماه مارس معادل ۱۰۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو بوده است که نسبت به بازه زمانی در سال گذشته کاهشی ۹/ ۷ درصدی بهشمار میرود.
صادرات ماه مارس در مقایسه با صادرات فوریه سال جاری ۸/ ۱۱ درصد افت کرده است.
صادرات قدرتمندترین اقتصاد اروپا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۳۲۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو اعلام شده که نسبت به مدتزمان مشابه در سال ۲۰۱۹ حدود ۳/ ۳ درصد پایین آمده است.
بهترین ماه امسال برای صادرات کالاهای آلمانی فوریه بود اما پس از ایجاد محدودیتهای تجاری چین به دلیل گسترش ویروس کرونا، صادرات آلمان در مجموع افت کرد.
واردات آلمان هم وضع نسبتا مشابهی دارد و در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به بازه زمانی سال گذشته ۹/ ۲ درصد کاهش داشته و به ۲۷۳ میلیارد و یکصد میلیون یورو رسیده است.
افت وارداتی در ماه آوریل ادامه داشته است.
ضربه به تجارت جهانی
خبرگزاری آلمان در گزارش خود به ضربه هولناکی که کرونا به تجارت جهانی وارد میکند نیز اشاره کرده است.
در این گزارش، آنچه که چندی پیش از جانب سازمان تجارت جهانی مطرح شد تایید شده است: این نهاد وابسته به سازمان ملل پیشبینی کرده بود که تجارت جهانی بر اثر بحران کرونا بین ۱۳ تا ۳۲ درصد کاهش خواهد یافت.
لازم به یادآوری است که تجارت جهانی پیش از شیوع کرونا با بروز تنشی که ایالات متحده آغاز کرد، ضربه خورد.
دولت ترامپ با افزایش تعرفههای گمرکی به بحرانی دامن زد که برخی آن را «جنگ تجاری اقتصادی» خواندند.
حسن و عیب جهانی شدن
اکنون با بروز بحران کرونا بحث در باره سود و زیان جهانیشدن هم آغاز شده است.
گسترش جهانی ویروس کرونا نشان داد که تمرکز تولید یک کالا در یک کشور میتواند در شرایط بحرانی زیانهای سنگینی به اقتصاد کشورهای دیگر وارد کند.
در این راستا میتوان به تولید قطعات یدکی ماشینآلات اشاره کرد. اقتصاد آلمان بیش از هر چیز وابسته به صادرات خودرو و ماشینآلات است. بسیاری از قطعات کالاهای آلمانی اما در چین تولید میشوند.
با ایجاد نخستین محدویتهای تجاری در چین، فعالیت بسیاری از شرکتهای آلمانی ابتدا محدود و پس از مدت کوتاهی کاملا قطع شد.
اکنون سیاستمداران، کارشناسان اقتصادی و صاحبان صنایع این پرسش را مطرح کردهاند که چگونه میتوان از بروز چنین مشکلاتی در بحرانهای مشابه در آینده جلوگیری کرد.
بسیاری از کارشناسان که در کل مخالف جهانیشدن بوده و هستند، این روزها بهانه مناسبی برای مبارزه با این روند یافتهاند.
طرفه آن که هیچ کدام از آنها نسخه قانعکنندهای برای بازگشت به مناسبات پیش از روند جهانیشدن ندارند.