افزایش بی‌سابقه شمار بیکاران در آمریکا

بازگشایی کسب و کارها کوچک و بزرگ در ایالت‌های مختلف تاثیر چندانی بر افزایش تعداد بیکاران آمریکا نگذاشته است. اگرچه دیگر از رکورد ثبت‌نام 6 میلیونی طی یک هفته خبری نیست و شمار آنها هر هفته نسبت به هفته قبل کمتر می‌شود. با این حال روند افزایش بی‌سابقه شمار بیکاران در آمریکا کماکان ادامه دارد.

براساس اعلام وزارت کار ایالات متحده، تعداد آمریكایی‌هایی كه طی دو ماه پس از همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور متقاضی دریافت مزایای بیكاری شده‌اند به 39 میلیون نفر رسیده‌ ‌‌‌است.

وزارت کار اظهار آمریکا اعلام کرد طی هفته گذشته  بیش از 2 میلیون و 400 هزار نفر در جدیدترین موج اخراج بر اثر شیوع کرونا برای دریافت حقوق و مزایای بیمه بیکاری ثبت نام کردند.

بنا به نظر اقتصاددانان آمریکایی اگرچه کاهش مستمر تعداد ثبت‌نام کنندگان خبر خوبی است اما اوضاع فعلی بازار کار در آمریکا وحشتناک است و چشم‌انداز روشنی، حداقل در کوتاه‌مدت، نمی‌توان برای آن متصور بود.

در ماه آوریل نرخ رسمی بیکاری 14.7 درصد اعلام شد اما تعداد بیکاران رسمی بسیار بیشتر از این رقم است. در محاسبه تعداد بیکاران توسط دولت، آنهایی که از کار خود اخراج شده بودند اما بدون ثبت نام در دفاتر وزارت کار به دنبال یافتن شغل جدید بودند، جزو بیکاران در نظر گرفته نمی‌شوند.

در حال حاضر برخی از شرکت‌ها  مجددا به استخدام کارمندان اخراج شده خود پرداخته‌اند. دوشنبه هفته گذشته  بیش از 130 هزار کارگر در 3 شرکت خودروساز بزرگ آمریکایی، به همراه تویوتا و هوندا، برای اولین بار طی دو ماه گذشته به سر کار خود بازگشتند.

البته کارفرمایان بزرگ همچنان به کاهش کارمندان و کارگران خود ادامه خواهند داد. اوبر اعلام کرد این هفته 3 هزار کارمند دیگر خود را اخراج خواهد کرد زیرا تقاضای تردد در بازار کاهش چشمگیری یافته است.

در بین موج اخراج‌هایی که طی هفته‌های اخیر اتفاق افتاده، آخرین اخراج‌ها ممکن است نگران‌کننده‌تر از بقیه  باشند. این اخراج‌ها در هنگام بازگشایی کسب و کارهای خرد و کلان در ایالت‌های مختلف اتفاق می‌افتند. چنین اتفاقی می‌تواند به این معنا باشد بسیاری از شرکت‌ها امید چندانی به بهبود قابل توجه وضعیت اقتصادی در آینده نزدیک ندارند، بنابراین تنها گزینه آنها برای کاهش هزینه‌ها و فرار از ورشکستگی، اخراج کارکنان و تقلیل پرسنل است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن