افزایش سفرها و نگرانیهای جدید شرکتهای هواپیمایی
احتمال کمبود قطعات مصرفی و یدکی برای هواپیماهای مسافربری

به گفته مدیران و تحلیلگران، اختلال در حمل و نقل جهانی و زنجیره تولید، تأمین تقاضای مجدد قطعات را برای تامینکنندگان شرکتهای هواپیمایی دشوار کرده است. این اختلالات که به هوانوردی تجاری نیز ضربه میزند، پس از همهگیری ویروس کرونا موجب افزایش هزینهها و کاهش سرعت بهبود صنعت هوانوردی شده است.
امسال با فراتر رفتن حجم سفرهای هوایی از پیشبینیهای قبلی، برخی از طراحان و تامینکنندگان شرکتهای بزرگ در نمایشگاه هوایی لاسوگاس نگرانی خود را مورد زنجیره تامین و وقفه کار بروز دادند. اظهارات آنها پس از اعلام نگرانی اخیر گیوم فیوری، مدیر اجرایی ایرباس، درمورد افزایش فشار بر زنجیره تامین صنعت هوانوردی، نشان از آینده نامعلوم تامین قطعات برای هواپیماهای باری مسافربری دارد.
اگرچه ایرباس از تولید هواپیمای جدید خود در هفته گذشته رونمایی کرد اما با ورود هواپیمای جدید این شرکت، هواپیماهای قدیمی سری 319 و 320 در خطوط هوایی مختلف به تدریج بازنشسته خواهند شد. بوئینگ نیز با اینکه تمام تلاش خود را برای رفع ایرادهای سری 737 مکس به کار بسته اما با شروع بد این سری، هنوز کار زیادی برای جلب اطمینان مشتریهایش در پیش دارد. در حال حاضر تولید هواپیما در دو شرکت عظیم هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس نسبت به قبل از همهگیری ویروس کرونا کمتر شده است.
اما خبر خوب اینکه با تمام این کاهشها، به دلیل افزایش سفرهای کوتاه داخلی و منطقهای، سفارش تولید برای هواپیماهای مسافربری تکراهرو که مختص سفرهای کوتاه و منطقهای هستند، افزایش یافته است.
براساس گزارشها، پرواز هواپیماهای تولید شده حدود 20 درصد بیشتر از سال 2019 است. این افزایش به تامینکنندگان قطعات فشار شدیدی وارد آورده تا تولید قطعاتی را که در کوتاهمدت و سرویسهای دورهای هواپیماها نیاز به جایگزینی دارند، افزایش دهند.
در حال حاضر شرکتهای تولیدکننده قطعات با کاهش تولید و در نتیجه کمبود تراشههای نیمههادی و پلاستیک روبهرو هستند و هزینه بسیار بیشتری را برای مواد اولیه مانند فولاد و آلومینیوم پرداخت میکنند. کاهش تولید قطعات و افزایش هزینه آنها در شرایطی که قدرت قیمتگذاری در صنعت حمل و نقل هوایی تجاری کاهش یافته، باعث شده که سود شرکتهای حمل و نقل کاه یافته و در مواردی حتی کار خود را با ضرر ادامه دهند.
افزایش قیمت نفت نسبت به دو سال گذشته و رسیدن قیمت هر بشکه به حدود 80 دلار نیز مشکل دیگری برای شرکتهای حمل و نقل ایجاد کرده و قیمت سوخت هواپیماها را افزایش داده است. بر اساس دادههای موجود، صنعت هوانوردی در نیمه اول امسال نسبت به سال گذشته به طور متوسط 27 تا 44 درصد بیشتر برای قطعات یدکی و مواد اولیه پرداخت کرده است.
با روند رو به رشد مسافرتهای هوایی، شرکت بوئینگ برآورد کرده که تا 20 سال آینده باید ، 43.610 هواپیما به ارزش 7.2 تریلیون دلار تولید و به مشتریانش تحویل دهد. براساس برخی پیشبینیها تقاضای جهانی برای تحویل مدلهای دوربرد و پهنپیکر، مانند 787 دریملاینر و ایرباس A350 نیز تا 7،670 فروند افزایش خواهد یافت.



