افزایش سهام پالایشگاه ها با خبرهای واکسن/پالایشگاه ها بزرگنمایی نکنند!

هشدار: هنوز با کاهش تقاضای ساختاری بنزین و سوخت جت مواجه هستیم

سهام پالایشگاهی ایالات متحده روز دوشنبه و پس از اعلام خبرهای خوب از شرکت داروسازی فایزر در باره واکسن کرونا افزایش یافت. این شرکت می‌گوید واکسنی که تولید کرده است بیش از 90 درصد برای ایمنی در برابر کووید 10 موثر است.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، با شیوع پاندمی کرونا تاکنون بیش از یک میلیون نفر جان باخته‌اند و بیش از 50 میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری آلوده شده اند. شیوع این بیماری تقاضا برای سوخت را نیز به شدت کاهش داد.

در ایالات متحده با انتقال کار کارمندان به منازل و نیز به دلیل بیکاری های گسترده به خاطر این بیماری امسال تقاضای سوخت 13 درصد کاهش یافت. گازوئیل نیز تقریبا به همین میزان کاهش تقاضا داشته است.

برخی از پالایشگاه های آمریکای شمالی اعلام کرده بودند به دنبال این هستند تا پالایشگاه های خود را به حالت تعطیل دربیاورند.

سهام شرکت های نفتی هم به شدت کاهش یافت. S&P 500 Energy امسال با کاهش 52 درصدی همراه بود.

اما حالا PBF Energy و والرو به ترتیب از افزایش 35 و 31 درصدی سهام پالایشگاه های خود خبر می دهند، سهام ماراتون پترولیوم هم 17 درصد افزایش یافت.

پالایشگاه ها امیدواری بسیاری به بازگشت به شرایط پیش از شیوع پاندمی دارند. با این حال مشاوران انرژی چون تودور، پیکرینگ، هالت و کو نست به این افزایش سهام هشدار دادند و آن را به نوعی بزرگ نمایی خواندند که با رسیدن خبرهای مثبت از واکسن به وجود آمده است.

متیو بلایر، از TPH در یادداشتی نوشت: آیا کسی شک دارد که ما هنوز واکسنی ندیده‌ایم؟ او تاکید می کند که حاشیه سود پالایشگاه ها به ندرت با خبرها تغییر می‌کند، در حالی که شکاف بنزین نایمکس با 32 سنت در هر بشکه به 6.41 دلار رسیده و گازوئیل با کاهش 5 سنتی به 8.48 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

بلایر می گوید: حتی اگر واکسنی هم تولید شود، ما هنوز با کاهش تقاضای ساختاری برای بنزین و سوخت جت مواجه هستیم، خیلی از مردم هنوز می خواهند از خانه کار کنند و تماس با نرم افزار زوم هم جایگزین سفرهای تجاری شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن