افزایش ظرفیت صادرات گوگرد و ال پی جی اسکله بندر سیراف

پیش‌بینی می‌شود اسکله صادرات گوگرد سیراف پارس با ظرفیت بارگیری ١٠٠٠ تن در ساعت برای شناورهای تا ۵٠٠٠٠ تن و کلیه متعلقات مربوطه (فندرها، بولاردها و نردبان‌ها)، امسال تکمیل و جهت صادرات گوگرد آماده بهره‌برداری شود.

به گزارش «انرژی امروز» از مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، بازدید کارشناسی به‌منظور بررسی و پیگیری آخرین وضعیت پیشرفت طرح بندر خدماتی و صادراتی سیراف پارس، توسط کارشناسان مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی انجام گرفت.

این بندر با مساحت کل ٣٦٠ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ۲، بین پالایشگاه‌های فازهای ١٣ و ١٩ قرار گرفته و با هدف صادرات LPG و گوگرد تولیدی پالایشگاه‌های پارس ۲ در دست اجرا می‌باشد که بخش‌های ترمینال گوگرد، اسکله صادرات گوگرد و اسکله صادرات ال‌پی‌جی سرد را در بر گرفته است.

در ترمینال گوگرد که مشتمل‌بر ۲ انبار با ظرفیت مجموعاً ۸٦٠٠٠ تن بوده، تجهیزات صادرات گوگرد و ۲٣٠٠ مترمربع ساختمان‌های ترمینال در مرحله احداث و راه‌اندازی می‌باشد.

در اسکله صادرات گوگرد با ظرفیت بارگیری ١٠٠٠ تن در ساعت برای شناورهای تا ۵٠٠٠٠ تن و کلیه متعلقات مربوطه (فندرها، بولاردها و نردبان‌ها)، پیش‌بینی می‌شود که این اسکله امسال تکمیل و جهت صادرات گوگرد آماده بهره‌برداری شود.

در اسکله صادرات ال‌پی‌جی سرد از ۲ پهلوگاه که هر یک دارای سه بازوی بارگیری (یک بازو مختص پروپان، یک بازو مختص بوتان و بازوی وسط به‌صورت مشترک) با ظرفیت هر بازو ۲۵٠٠ مترمکعب در ساعت، جهت عملیات بارگیری به کشتی‌های خریداران مربوطه استفاده می‌شود. این اسکله قابلیت پهلوگیری کشتی‌های ۵٠٠٠٠ تن را دارد.

درحال حاضر LPG سرد تولیدی پالایشگاه‌های فازهای ١٣ و ۲۲-۲۴ از طریق ٦ رشته خط‌لوله عایق‌ (شامل ۲ رشته خط‌لوله ۲۴ و ۴ رشته خط‌لوله ١٦ برای انتقال پروپان و بوتان و خطوط برگشتی) و LPG سرد تولیدی پالایشگاه فازهای ١٩ و ١۲ و در آینده پالایشگاه فاز ١۴، از طریق ۴ رشته خط‌لوله (۲ رشته خط‌لوله ۲۴ برای انتقال و ۲ رشته خطوط ‌‌لوله ١٦ اینچی برگشتی) به اسکله مذکور منتقل و از طریق بازوهای بارگیری به کشتی‌های حمل LPG سرد بارگیری می‌شود. در اسکله مذکور پروپان با دمای ٣۸- درجه سانتی‌گراد و بوتان با دمای ۵- درجه سانتی‌گراد در پهلوگاه تحویل داده می‌شود.

طبق گفته‌های کارشناسان شرکت نفت‌و‌گاز پارس، کلیه عملیات خدمات بندری در سال گذشته همزمان با احداث بندر مذکور از طریق اجرای برنامه بهره‌برداری زودهنگام، با استفاده از خدمات فازهای مجاور بندر خدماتی و صادراتی سیراف پارس شامل تامین برق، هوا و نیتروژن از فاز ١٩ و آب از فاز ١٣ انجام شده و صادرات LPG سرد تولیدی پتروپالایش کنگان و فاز ١٩ به میزان ۸٦٠٠٠٠ تن نیز از همین طریق محقق شده است.

جهت رفع نیازمندی‌های آب بندر که درحال حاضر از فازهای مجاور آن تأمین می‌شود، به‌تعداد ١٠ حلقه چاه آب در بندر حفر شده است. پکیج‌های هوا و نیتروژن نیز آماده بوده و قرار است با تکمیل پروژه درخود بندر تامین گردد.

نمای کلی از بندر خدماتی و صادراتی سیراف پارس ۲

علاوه‌بر موارد فوق؛ باتوجه به فعالیت پیمانکاران طرح مذکور و همچنین استقرار و آماده به‌کار بودن یک دستگاه ماشین لایروبی در این بندر و درخواست‌های مکرر متقاضیان مختلف نظیر طرح‌های پالایشی سیراف و سایر شرکت‌های خصوصی جهت استفاده از خدمات بندر سیراف پارس به‌منظور صادرات محصولات خود، چنانچه چشم‌اندازی برای توسعه و افزایش توان صادرات این بندر مدنظر باشد، انجام مطالعه جامع و یکپارچه جهت استفاده بهینه از ظرفیت آن ضروری به‌نظر می‌رسد.

لازم به‌ذکر است مقرر بود به‌دلیل تخصصی‌بودن موضوع صادرات LPG و وجود تجربه کافی در شرکت پایانه‌های نفتی ایران، این مهم به شرکت مذکور و مدیریت بندر و صادرات گوگرد به سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واگذار گردد، ولی تاکنون این امر محقق نشده و توسط سازمان های ذیربط انجام می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن