افزایش قیمت نفت عربستان برای مشتریان آسیایی‌اش

آرامکو قیمت نفت خام سبک عربستان را ۲.۲۰ دلار بالاتر از قیمت پایه تعیین کرد

شرکت آرامکو قیمت فروش نفت خام سبک  خود را 90 سنت افزایش داد و به 2.20 دلار بالاتر از قیمت پایه برای خریداران در آسیا رساند.

نمایندگان کشورهای عضو اوپک پلاس دیروز به توافقی دست یافتند تا افزایش برنامه‌ریزی شده تولید نفت را به مدت دو ماه متوقف کنند. با اتخاد این تصمیم، قیمت‌ نفت بیش از یک درصد افزایش یافت.

با این وجود عربستان سعودی امروز قیمت‌های اصلی نفت خود را برای خریداران آسیایی خود افزایش داد در حالی که نوسانات بازار نفت افزایش یافته و معامله‌گران به تحولات و درگیری‌های خاورمیانه توجه ویژه‌ای دارند.

شرکت دولتی آرامکو قیمت فروش رسمی نفت خام «عرب لایت» خود را به 2.20 دلار بالاتر از قیمت پایه منطقه‌ای برای خریداران آسیایی‌اش رساند. به این ترتیب هر شبکه نفت سبک این شرکت با افزایش 90 سنتی به مشتریان آسیایی آرامکو عرضه می‌شود. طبق با نظرسنجی از فروشندگان و پالایشگاه‌ها و برابر با لیست قیمت‌هایی که بلومبرگ اعلام کرده، انتظار می‌رفت این شرکت حق بیمه را 65 سنت به ازای هر بشکه افزایش دهد.

در همین حال، آرامکو قیمت انواع نفت خود را برای کشورهای خریدار در آمریکا و اروپا کاهش داد.

با حملات اسرائیل به لبنان و تلافی این حمله توسط ایران، قیمت نفت از ابتدای اکتبر افزایش یافته است. نفت خام برنت در این هفته به دلیل این حملات و انتظار برای تلافی احتمالی اسرائیل، حدود 8 درصد افزایش یافت و به حدود 78 دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

تاکنون، بازارها بیشتر ریسک‌های منطقه‌ای را در سال جاری نادیده گرفته‌اند زیرا درگیری‌ها تأثیری بر عرضه نداشته و معامله‌گران بیشتر بر نگرانی‌های عمیق‌تر درباره تقاضای ضعیف تمرکز کرده‌اند. در میان نگرانی‌ها از اینکه کاهش خرید نفت توسط چین ممکن است باعث ایجاد مازاد نفت خام در بازار شود، موجب شد ائتلاف اوپک پلاس، به رهبری عربستان سعودی و روسیه، ماه گذشته برنامه افزایش تولید را به مدت دو ماه تا شروع دسامبر متوقف کند. همین امر باعث افزایش یک درصدی قیمت نفت در بازارها شد.

با این تصمیم، اعضای گروه اوپک پلاس که به طور داوطلبانه کاهش تولید داشتند، دیگر به برنامه قبلی خود برای آغاز کاهش این کاهش‌ها در اکتبر و نوامبر عمل نخواهند کرد. تأخیر در آغاز بازگرداندن بشکه‌ها ممکن است باعث شود عربستان سعودی صادرات نفت خود را، همچون چهار ماه گذشته، به کمتر از 6 میلیون بشکه کاهش دهد.

کارشناسان اعلام کرده‌اند درصورتی که عربستان روی ادامه کاهش عرضه نفت و چین روی خرید کمتر نفت اصرار داشته باشند، باید شاهد نوسانات بیشتری در بازار بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن