افزایش نظارت بر كارگاه‌های ساخت پایه های بتنی شبكه برق كشور

شكستن پایه های بتنی در حوادث یكی از عوامل اصلی زمینه ساز بحران به شمار می رود

در راستای مقاوم سازی و بهبود تاب آوری شبكه و با تعریف ماموریت ویژه ای در توانیر، استانداردسازی، بهبود كیفیت و نظارت بر كارگاه های ساخت پایه های بتنی شبكه برق در دستور كار قرار گرفت.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، پایه های بتنی شبكه نیرورسانی به عنوان یكی از مهمترین بخش های شبكه در حوزه سازه و تأسیسات زیربنایی شبكه، همواره در معرض آسیب های ناشی از بلایای طبیعی و غیر طبیعی قرار دارند.

بر اساس مطالعات انجام شده، از آنجا كه شكستن این پایه ها در حوادث یكی از عوامل اصلی زمینه ساز بحران در سال های گذشته به شمار می رود، تمركز ویژه به این موضوع به عنوان یكی از اصلی ترین اهداف در بهبود تاب آوری و مقاوم سازی شبكه توزیع برق مورد توجه قرار گرفت.

در همین راستا نسبت به تعریف مأموریت های ویژه ای جهت اجرا در سال جاری در معاونت توزیع توانیر اقدام شده است كه در قالب این ماموریت، استانداردسازی و بهبود كیفیت تولید پایه های بتنی به عنوان بخشی از مأموریت ویژه مقاوم سازی شبكه در دستور كار دفتر مهندسی و راهبری شبكه قرار گرفته است.

درهمین زمینه و به منظورآشنایی بیشتر همكاران صنعت برق در بخش توزیع با این اهداف و ماموریت تعریف شده، نخستین دوره آموزش هماهنگ نظارت بر كارگاه های پایه سازی در شركت های توزیع برق كشور با همكاری شركت های توزیع نیروی برق هرمزگان و همدان نیز برگزار شد.

این دوره آموزشی با توجه به ضرورت وجود نظارت متمركز، آموزش در این حوزه و رصد ناظرین مرتبط در شركت های توزیع برق تعریف و به منظور آشنایی بصری كارشناسان با عیوب پایه های بتنی و خطوط تولید مرتبط در دستور كار گروه راهبری و قابلیت اطمینان دفتر مهندسی و راهبری شبكه قرار گرفت.

در این دوره آموزشی نتایج حاصل از 3 ماه بازدید میدانی از كارگاه های تولید پایه های بتنی كشور و برداشت قریب به بیش از 1000 تصویر از نقاط قوت و ضعف تولید، مستندسازی و تهیه مطالب تشریحی جهت تهیه بیش از 250 اسلاید كاربردی ماندگار بصورت مصور در حوزه نظارت و تعداد 7 كتابچه ارزشمند آزمون مصالح بتنی، به صورت مجازی به شركت كنندگان ارائه شد.

خاطرنشان می سازد بر اساس برنامه ریزی انجام شده آزمون نظارت از كلیه ناظرین شركت های توزیع برق كشور در مورخ 16 شهریورماه بصورت آنلاین از ساعت 12 ظهر لغایت 14 برگزار می شود و ناظرین پس از ارزیابی در برنامه های كمیته با محوریت توانمند سازی و ارتقای دانش فنی هدایت می شوند و از ظرفیت های نظارتی آنان در بهبود پایداری شبكه برق كل كشور استفاده خواهد شد.

خاطرنشان می سازد در این دوره آموزشی كه مدیران عامل شركت های توزیع، معاونین مهندسی، اعضای كمیته فنی و بازرگانی و ناظرین كارگاه های پایه سازی شركت های توزیع حضور داشتند، ضمن انتقال دانش فنی، نكات كلیدی نظارت بر تولیدات پایه های بتنی با هدف آشنایی مدیران و كلیه اركان تصمیم گیر در این حوزه و همچنین هدایت كارگاه های پایه سازی در جهت بهبود كیفیت تولید ارائه و كمیته تخصصی پایه های بتنی نیز، تجارب مجموعه متخصصین این حوزه را در قالب تصویر، نكات فنی و پرسش و پاسخ تشریح شد.

در این دوره مسعود صادقی خمامی مدیركل نظارت برتوزیع با اشاره به اهمیت پایه های بتنی در پایداری شبكه و اهتمام مجموعه معاونت هماهنگی توزیع در بهبود كیفیت این بخش حیاتی شبكه، بر ضرورت جدیت شركت های توزیع برق در هدایت و نظارت كارگاه های پایه سازی تأكید كرد.

همچنین مجید خودسیانی دبیر كمیته پایه های بتنی نیز با تشریح تكالیف ابلاغی شركت های توزیع برق خاطرنشان كرد: نظارت یكی از مهمترین بخش های اجرایی شركت های توزیع برق است و توجه ویژه مدیران به این بخش را زمینه ساز نگهداشت سرمایه های صنعت برق، بهبود قابلیت اطمینان، تاب آوری و پایداری شبكه توزیع برق و در نهایت تحقق مهمترین وظیفه صنعت برق یعنی بهبود خدمات رسانی به شمار می رود.

الزام شركت ها به تفكیك وظایف ناظرین كارگاه های پایه سازی از سایر امور ساختمانی، تخصیص نفرات عمرانی به این حوزه، ضرورت هماهنگی با كمیته از سوی شركت ها در كلیه امور مرتبط با پایه های بتنی، اقدامات انجام شده درخصوص ارزیابی صلاحیت تولید كنندگان این حوزه از دیگر مواردی بود كه دبیر كمیته تخصصی پایه های بتنی كشور به آنها اشاره و توجه شركت ها را خواستار شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن