الجزایر برنامه انتقال گاز به اسپانیا را تغییر می دهد

قرارداد انتقال گاز الجزایر به اسپانیا از طریق یک خط لوله در مراکش در ماه نوامبر پایان می یابد و بنابراین الجزایر بر آن است تا خط لوله جدیدی را راه اندازی کند.

به گزارش «انرژی امروز» این قرارداد بعد از 25 سال به ماه های آخر خود رسیده است و هنوز خبری از تمدید قرارداد منتشر نشده است.

این قراداد از طرق خط لوله گاز مراکش اروپا (GEM) (Gaz-Maghreb Europe) از سال 2010 تا 2020 حدود 80 میلیارد متر مکعب گاز را از طریق مراکش به اسپانیا منتقل می کرد. اما گویا اخیرا الجزایر خط لوله دیگری برای انتقال گاز به اروپا احداث کرده است که از مراکش عبور نخواهد کرد. این خط لوله به نام خط لوله Medgas شناخته می شود که 8 میلیارد مترمکعب در سال ظرفیت دارد. درحالی که ظرفیت خط لوله GEM برابر 11.5 میلیار متر مکعب بوده است.

مراکش در قبال عبور خط لوله گاز از خاک خود گاز مورد نیاز دو نیروگاه تولید برق را از این خط تامین می کرد.

خط لوله گاز الجزیره به اسپانیا

مراکش در نظر دارد ظرفیت خط لوله Medgas را به 16 میلیارد متر مکعب در روز برساند و از سویی خط لوله جدید به نام EGPDF به طول 197 کیلومتر احداث کند.

روابط الجزایر با مراکش همیشه پر تنش بوده است. و هنوز مشخص نیست نتیجه این پروژه گازی به کجا ختم خواهد شد.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن